خبرنامه ماه مئی ۲۰۲۰ رسانک

۱_ در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۹ درگیری طایفه ای در محلات شهر واش باعث کشته شدن یک جوان رهگذر به نام شعیب جمالزهی مقدم شد. دلیل این درگیری مشخص نیست.

۲_ روز ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۹ در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات بندرعباس به روستای گهردو، سه شهروند به نام های “شهداد ملاحی”، “جانوک ترکمانی” و “یوسف غریبی” بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شدند. ماموران بدون نشان دادن حکم بازداشت و علت آن، این سه نفر را دستبند زده و با خود بردند.

۳_ روز جمعه ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۹ ارتش پاکستان در منطقه تربت به سوختبران بلوچ اهل غرب بلوچستان حمله و
بیست و دو نفر را پس از بازداشت به زندان تربت منتقل کرده است.

۴_ در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۹، مردم روستای “بنی تراتم” از توابع شهرستان کله گنج محور کهنوج به این شهرستان را جهت اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان نسبت به نداشتن آب شرب مناسب، مسدود کردند.

۵_ روز ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۹ تیراندازی نیروهای نظامی پاکستان در یکی از مناطق بلوچستان شرقی به سمت سوختبران بلوچ منجر به کشته شدن “سیدمحمد گرگیج” فرزند فیض محمد اهل روستای گرگیج از توابع شهرستان دشتیاری شد.

۶_ در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه ۹۹ یک زندانی بلوچ ۳۵ ساله به نام مهرداد نارویی به دلیل بیماری دیابت و عدم درمان در زندان مرکزی دزاپ درگذشت.

٧_ در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۹ ماموران حفاظت اطلاعات بدون نشان دادن حکم دادستانی و بدون احضاریه قبلی، یک شهروند اهل کرگان به نام میری ملاحی را بازداشت و با خود به مکانی نامعلوم انتقال دادند.

۸_ روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۹ کشاورزان شهر رودبار بدلیل افت شدید قیمت محصولات کشاورزی در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع اعتراضی انجام دادند.

۹_ در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۹ سرقت مسلحانه از طلافروشی سلاطین در شهر واش منجر به کشته شدن یک شهروند به نام سامین شهنوازی شد. این سرقت مسلحانه در فاصله ای نه چندان دور از محل استقرار نیروهای نظامی به وقوع پیوست که عدم واکنش مناسب نیروهای نظامی را در پی داشت.

۱۰_ در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۹ درگیری طایفه ای در ریگان جان دستکم دو شهروند بلوچ را گرفت. این درگیری بین طوایف شهلی بر و شهریاری صورت پذیرفت. هویت کشته شدگان مشخص نیست.

۱۱_ روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۹ نیروهای امنیتی و انتظامی در دو یورش جداگانه به دو منزل دو برادر نوجوان و یک کودک را مقابل چشمان مادرانشان به قتل رساندند. هویت قربانیان محمد و مهدی پوریان به ترتیب هجده و بیست ساله فرزند امیر و دانیال براهویی هفده ساله فرزند قادر میباشد.
دادستان پهره آقای محسن گل محمدی برخلاف گفته شاهدان و خانواده قربانیان، آنها را سارق مسلح معرفی کرد.

۱۲_ در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۹ منطقه فقیرنشین جنگلوک در شهر چهبار به دلایل مبهم در آتش سوخت و منازل کپری صدها نفر خاکستر شد.

۱۳_ جوانی به نام اسماعیل گمشادزهی در جنایتی وحشتناک همسر خود “هاجره حسین بر” را پس از ضرب و شتم با ضربات چاقو به قتل رساند. قوانين رژیم جمهوری اسلامی ایران فرهنگ مردسالارانه را تقویت کرده است.

۱۴_ در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۹۹ یک ناوچه نیروی دریایی ارتش در بندر جاشک مورد هدف موشک های نیروهای خودی قرار گرفت که در این حادثه تعدادی از پرسنل این ناوچه کشته و زخمی شدند.

۱۵_ روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۹۹ جمعی از باشگاه داران بلوچستان در مقابل ساختمان اداری استانداری بدلیل متحمل شدن خسارات قابل توجه و تداوم بلاتکلیفی در زمان شیوع بیماری کووید۱۹ تجمع اعتراضی کردند.

۱۶_ حامد ملاحی صیاد زندانی که توسط ماموران دریابانی کرگان بازداشت شده بود، در زندان مرکزی میناب توسط دو مامور دریابانی مورد ضرب و شتم قرار گرف. ماموران دریابانی با حکم دادستانی وارد زندان شده بودند.

۱۷_ در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۹ نیروهای امنیتی و نظامی رژیم جمهوری اسلامی ایران با یورش به منطقه سفیدک شهر دُزاپ اقدام به تخریب منازل برخی شهروندان بلوچ کردند. بنابه گفته یکی از همراهان این نیروها، دستور این تخریب با حکم حاکمیتی از تهران آمده است.

۱۸_ در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۹ یک شهروند بلوچ به نام اسلام پیام اهل شهرستان سب_سوران توسط افراد ناشناس به قتل رسید. توزیع سلاح توسط سپاه تروریستی پاسداران باعث ناامنی های بسیاری در بلوچستان شده است.

۱۹_ در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۹ ماموران انتظامی با یورش به منازل مردم در روستای کرگان در منطقه گیاوان زمین یک جوان بلوچ به نام محمد ملاحی فرزند حسین را بازداشت و پس انداختن او در صندوق عقب خودرو، با خود بردند.

۲۰_ روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۹۹ یک نوجوان شانزده ساله اخل روستای رضاآباد شهرستان رودبار جنوب در منطقه رودبارزمین در یک دریاچه غرق شد.

۲۱_ در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه ۹۹ یک نوجوان ۱۷ ساله به نام محمد بلوچی اهل روستای پیربیشک از توابع شهرستان

گِه بر اثر عقرب گزیدگی جان خود را از دست داد. این شهروند بدلیل نبود امکانات مناسب پزشکی و عدم دفع شدن سم در بدن جان باخته است.

۲۲_ طی در روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه ۹۹ دستکم ده نقطه از شهرستان میناب بدلیل گرمای هوا آتش گرفت که باعث خسارات بسیاری به کشاورزان شد.

۲۳_ در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۹۹ ماموران اداره اطلاعات نیروی انتظامی شهرستان گِه با یورش به منزل صالح رئیسی ضمن تهدید اعضای خانواده در صدد بازداشت صالح بودند که با مقاومت اهالی خانواده مواجه شدند. صالح رئیسی از شستن پتوهای ماموراگین اطلاعات در کارواش خود، بصورت مجانی امتناع کرده بود.

۲۴_ روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۹۹ ماموران وزارت اطلاعات یک شهروند بلوچ به نام محمد لله زهی فرزند خیرمحمد را از دوراهی پشامگ بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. از اتهام او خبری در دست نیست.

۲۵_ در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه ۹۹ ماموران سپاه تروریستی و دریابانی با حمله به قایق ها و لنج های شهروندان در بندر کرگان در منطقه گیاوان زمین، چندین قایق را مصادره و برخی از ملوانان را بازداشت کردند.

۲۶_ در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۹۹ یک زندانی سیاسی بلوچ به نام عبدالمالک میربلوچزهی معروف به امیرحمزه ریگی در زندان مرکزی دُزاپ به قرنطینه منتقل شد. هدف از انتقال این زندانی به قرنطینه مشخص نشده است. همچنين زندانی سیاسی “صوفی چاکری” در بخش قرنطینه زندان دُزاپ بدون دلیل قانع کننده ای مورد ضرب و شتم یکی از شکنجه گران زندان بهذنام مالکی شد.

۲۷_ روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۹ در پی تیراندازی مستقیم نیروهای دریابانی بندر کلاهی در شهرستان میناب دو شهروند با نام های فریدون ملاحی و محمد ملاحی کشته و یک ملوان دیگر به نام علی خیری به شدت زخمی شد. این افراد جهت امرار معاش در حال سوختبری بودند.

۲۸_ در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۹ مردم بندر کلاهی در قسمت های مختلف شهر در اعتراض به کشته و زخمی شدن سه شهروند این شهر توسط ماموران سپاه و دریابانی، دست به اعتراض زدند.

۲۹_ در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۹ مولوی عبدالرئوف دشتی از نزدیکان مولوی کوهی به اطلاعات سپاه در دزاپ احضار و سپس بازداشت شد.

۳۰_ دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۹ آتش سوزی در نزدیکی روستای یوسف آباد و حاجی آباد در مزارع جو شهرستان تپتان باعث خسارات فراوانی به کشاورزان بلوچ شد.

۳۱_ در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۹، چند موتور سوار مسلح با تیراندازی به سمت یک شهروند بلوچ به نام “زاهد پریگرفته” اهل شهر پیشن، در اسکله چهبار، وی را کشته و از محل متواری شدند. علت و انگیزه این قتل مشخص نیست.

۳۲_ در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۹ مولوی عبدالرئوف دشتی پس از بازداشت قریب به چهل و هشت ساعت بازداشت توسط اطلاعات سپاه در دزاپ آزاد شد.

۳۳_ در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۹ حافظ اکرم کوهی امام جمعه‌ی موقت و خواهرزاده مولوی کوهی به اداره اطلاعات سپاه دزاپ احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

۳۴_ در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۹ یک شهروند بلوچ به نام عمران درازهی در پی حمله افراد مسلح مجروح شد. افراد مسلح پس از این تیراندازی از محل متواری شدند. توزیع سلاح توسط سپاه تروریستی باعث ناامنی در بلوچستان شده است.

۳۵_ اول خرداد ماه ۹۹ جسد یک شهروند بلوچ به نام حمید کوسگ فرزند بیگول از اهالی عورکی در شهرستان دشتیاری پیدا شد. این جسد بین روستای فقیرزهی و کودیم توسط رهگذران پیدا شده است. عامل و انگیزه این قتل مشخص نیست.

۳۶_ در تاريخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۹ یک نوجوان ۱۵ ساله در روستای چلیسر واقع در بخش پُلان دشتیاری در هوٹگ غرق شد.

۳۷_ در تاریخ ۱ خرداد ماه ۹۹ یک ملوان به نام علی خیری اهل روستای کرگان که در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۹ توسط ماموران دریابانی بندر کلاهی زخمی شده بود، جان باخت. نیروهای نظامی در حین سوختبری به او شلیک کرده بودند.

۳۸_ در تاريخ ۱ خرداد ماه ۹۹ منازل مسکونی بسیاری از مردم منطقه چشمه زیارت در شهرستان دزاپ با حضور تعداد زیادی از نیروهای نظامی تخریب شدند.

۳۹_ در تاريخ ۱ خرداد ماه ۹۹ یورش چندین خودرو متعلق به نیروهای امنیتی و انتظامی شهرستان سرباز به روستای “کوشکوردَپ” جهت دستگیری فردی به نام “شیرمحمد حملی” منجر به درگیری شد که طی آن دو نفر از نیروهای نظامی به نام های آرمان اربابی و مسعود شهرکی کشته و یک مامور دیگر به نام مرتضی اصغریان زخمی شد. این نیروها نتوانستند شیرمحمد را دستگیر کنند.

۴۰_ در تاریخ ۱ خرداد ماه ۹۹ جسد یک مرد جوان به نام محمد در اطراف جنگل های روستای “دهو” از توابع شهرستان میناب توسط اهالی روستا پیدا شد.

۴۱_ روز پنجشنبه اول خرداد ماه ۹۹ یک شهروند بلوچ به نام شریف اربابی فرزند شهبیک اهل روستای مزن زمین از توابع شهرستان سرباز در منطقه پنجگور در شرق بلوچستان بدلیل ضعف بدنی جان خود را از دست داد. او به عنوان کمک راننده یک خوردو سوختبر به آنسوی مرز رفته بود.

۴۲_ در تاریخ ۳. خرداد ماه ۹۹ یک سوختبر بلوچ به نام منصور بهرامزهی فرزند نظرمحمد اهل پیشِن از توابع شهرستان راسک، توسط نیروهای نظامی پاکستان در نزدیکی شهر تُمپ در شرق بلوچستان کشته شد.

۴۳_ یک زندانی بلوچ به نام شیراحمد سارانی فرزند شیرعلی در تاریخ ۴ خرداد ماه ۹۹، پس از احساس درد شدید در ناحیه قفسه سینه، جان خود را در سایه نبود امکانات مناسب پزشکی در زندان دُزاپ، از دست داد.

۴۴_ در تاریخ ۹ خرداد ماه ۹۹ سه نفر بر اثر واژگونی یک قایق در دریاچه هامون محدوده چنگ خلگوشکی در شمال بلوچستان غرق شدند.

۴۵_ در تاریخ ۹ خرداد ماه ۹۹ تیراندازی مستقیم ماموران وزارت اطلاعات به سمت یک خانواده سه نفره در شستون باعث کشته و زخمی شدن آنها شد. هویت راننده این خودرو خالد سپاهی است که پس از اتمام بازرسی به سمت او تیراندازی شده و باعث کشته شدن فرزند و زخمی شدن خالد و همسرش شده است.

۴۶_ در تاريخ ۱۰ خرداد ماه ۹۹ مینی بوس حامل زندانیان از دادگاه میناب به زندان مرکزی این شهر مورد هدف حمله مسلحانه قرار گرفت که بدنبال آن چند زندانی موفق به فرار شدند.

۴۷_ در تاریخ ۱۱ خرداد ماه ۹۹ یک جوان اهل هوشک از توابع شهرستان شستون خود را از پل عابر پیاده حلق آویز کرد که توسط مردم محلی نجات داده شد. انگیزه این خودکشی مشخص نیست.

۴۸_ در تاریخ ۱۱ خرداد ماه ۹۹ یک فروند لنج در بندر خور آذینی شهرستان سیریک آتش گرفت که خسارات مالی زیادی برجای گذاشت. علت این حادثه جوشکاری داخل لنج اعلام شده است.

۴۹_ در تاریخ ۶ خرداد ماه ۹۹ ماموران انتظامی “عبدالماجد خانه آباد” از اهالی شهر نگور را به دلیل انتقاد از شهرداری این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*