رمز عبور قوی و برخی راه‌کارهای افزایش امنیت رمز عبور🔴رمزهای عبور اولین لایه حفاظتی ما در برای هکرها و حکومت‌هایی هستند که قصد نفوذ به حریم خصوصی و ارتباطات ما دارند. با وجود اینکه استفاده از رمزهای عبور برای حفظ امنیت موضوعی قدیمی است، همچنان داشتن یک رمز عبور پیچیده و غیر‌قابل حدس‌زدن، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

⏺ما در این پست ضمن اشاره به نکاتی مهم در ارتباط با رمزهای عبور، برخی راه‌کارهای افزایش امنیت رمز‌عبور را توضیح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید⬇️

https://t.me/SafeActivism/212

⏺رمزهای عبور در صف اول برای حفاظت از امنیت دیجیتال شما قرار دارند. شاید خیلی جزئی به نظر برسد اما اگر یک هکر رمز عبور شما را به دست بیاورد می‌تواند به تمام اطلاعات حساب‌تان دسترسی پیدا کند، امکان ورود شما به حساب کاربری‌تان را ببندد، با اطلاعاتی که به دست می‌آورد وارد حساب بانکی‌تان شود و با جعل هویت‌تان با اشخاصی که می‌شناسید ارتباط بگیرد و با حمله فیشینگ (رمز گیری) اطلاعات حساب کاربری آنها را بدزدد.

⏺برای داشتن رمز عبوری امن کافی‌است برخی نکات ساده را رعایت کنید. اول اینکه سعی کنید رمز عبورتان ترکیبی از کلمات بزرگ، اعداد، نمادها باشد هر چند پردردسر به نظر می‌رسد اما داشتن رمزهای عبور یکسان در چند سایت مختلف اشتباه است و برای هر حساب کاربری باید رمز عبوری مجزا داشته باشید. همچنین مراقب باشید رمز عبورتان را هر جایی وارد نکنید.

🔴مثلا اگر لینکی را باز کردید و صفحه‌ای باز شد که باید وارد ایمیل‌تان شوید این کار را نکنید چون ممکن است قربانی فیشینگ یا حمله‌های رمزگیری شوید. پس همیشه هوشیار باشید که رمز عبورتان را هر جا وارد نکنید. در کنار همه اینها امکان تایید هویت دو مرحله‌ای را در حساب‌های کاربری‌تان فعال کنید و به جای پیامک از یک اپ آتنتیکیتور( Authenticator) ترجیحا گوگل برای تایید هویت استفاده کنید.🔴

⏺تا پیش از این توصیه می‌شد که نام یک کتاب یا فیلم را که به صورت اتفاقی پیدا کرده‌اید را به عنوان رمز عبور انتخاب کنید اما با بالا رفتن کارایی نرم‌افزارهای پیدا کردن رمز عبور، حتی می‌شود گفت که این روش‌ها هم به اندازه کافی امن نیست زیرا نرم‌افزارهایی که هکرها از آن استفاده می‌کنند به دو روش رمزهای عبور را پیدا می‌کنند یا با «حمله لغتنامه‌ای» رمزهای عبور ساده مثل ۱۲۳۴۵۶۷۸ یا password و همچنین رمزهای عبور پیچیده‌تر اما متداول را امتحان می‌کنند.

⏺ از سوی دیگر هکرها می‌توانند دست به یک «حمله فراگیر» بزنند و ترکیبی از همه اعداد و کلمات را امتحان کنند، پس بهتر است تا آنجا که می‌توانید در رمز عبوری که می‌سازید ترکیب اعداد و حروف کاملا تصادفی باشند.

🔴یک راهکار مناسب برای حل مشکل‌ به خاطر سپردن رمز های تصادفی، استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت رمز عبور است مثل 1Password و Bitwarden که شما همه رمزهای عبورتان را در آن ذخیره می‌کنید و با به خاطر سپردن تنها یک رمز عبور اصلی معروف به شاه کلید به همه رمزهای عبور دسترسی خواهید داشت.🔴

⏺همچنین اکثر نرم‌افزارهای مدیریت رمز عبور می‌توانند به شما رمز عبور پیشنهاد دهند تا دیگر لازم نباشد خودتان کلمات و اعداد را ترکیب کنید و رمز عبوری که انتخاب می‌کنید در خود نرم‌افزار مدیریت رمزهای عبور ذخیره می‌شود.

⏺بعضی وقت‌ها مرورگرها رمزهای عبورتان را ناخواسته ذخیره می‌کنند که باعث می‌شود که اگر گوشی همراه یا کامپیوترتان به دست فردی افتاد آن شخص بتواند وارد حساب‌های کاربری‌تان شود. برای جلوگیری از این کار به قسمت تنظیمات مرورگرتان بروید و ذخیره رمزها عبور را غیرفعال کنید، همچنین رمزهای عبوری که ذخیره شده را پاک کنید. در اسلاید بعدی این مراحل توضیح داده

⏺برای پاک کردن رمزهای عبور ذخیره شده در مرورگر کروم، ابتدا در گوشی‌ اندرویدی‌تان کروم را باز کنید و روی منوی سه نقطه در بالا سمت راست بزنید و Settings را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که باز می‌کنید Password Manager را بزنید. در این صفحه هم می‌توانید امکان ذخیره رمزهای عبور در کروم را غیر فعال کنید و هم رمزهای عبور ذخیره شده را تک تک پاک کنید. اگر می‌خواهید رمزهای عبور را یکجا پاک کنید از Settings به Privacy and security بروید و Clear browsing data را انتخاب کنید، در بالای صفحه‌ای که باز می‌شود Advanced را بزنید و در این صفحه دوره زمانی که رمزهای عبور در آن مدت ذخیره شدند را تعیین کنید. مطمئن شوید که تیک Saved password فعال است و با زدن Clear data رمزهای عبور ذخیره شده پاک می‌شود.
➖➖➖➖➖
📷 Instagram (https://instagram.com/safe.activism)
🚀SafeActivism (https://t.me/SafeActivism)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*