کشته و زخمی شدن دستکم سیصد و بیست و یک سوختبر بلوچ در سال ٢٠٢٣

به گزارش رسانک، بر اساس گزارش سالانه جمع آوری شده، از ابتدای سال ٢٠٢٣ تا پایان سال، دستکم ٣٢١ نفر از سوختبران در حوادث مختلف، کشته و زخمی شده‌اند.

در تیراندازی های مستقیم نیروهای نظامی ۴۵ نفر کشته و زخمی شده‌اند که در این بین، ٢٨ سوختبر جان خود را از دست داده و ١٧ نفر زخمی شده‌اند که دو تن از آنها به وسیله چاقو توسط این نیروها زخمی شده است.

در حوادث جاده‌ای نیز ٢۵٢ تن از سوختبران کشته و زخمی شده‌اند که در بین آنها ١٩۴ نفر جان خود را از دست داده و ۵٨ نفر نیز مجروح گشته‌اند.

در تیراندازی افراد مسلح ناشناس نیز ٨ نفر جان خود را از دست داده و دو نفر مجروح شده‌اند. در حوادث دیگری مانند سیل، آتش سوزی در محل ذخیره سوخت و یک مورد نامشخص نیز دستکم ١۴ نفر کشته و زخمی شده‌اند.

گفتنی است که ماه‌های دسامبر و جولای به ترتیب با ۴۶ و ٣٩ سوختبر کشته و مجروح مرگبارترین ماه‌های سال ٢٠٢٣ برای سوختبران بوده‌اند.

سوختبری از معدود کارهایی است که بسیاری از شهروندان بلوچ در نقاط مختلف بلوچستان بدلیل نبود شغل مناسب و پایدار ناچاراً به آن روی آورده اند که گاهاً خطراتی همچون تصادف و واژگونی خودرو و تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی و امنیتی جان آنها را تهدید می کند.

این کار یکی از مرگبارترین شغل هایی است که کودکان، نوجوانان و جوانان بلوچ به ناچار به آن روی آورده اند. از دلایل اصلی روی آوردن اقشار مختلف جامعه به این کار وضعیت بد اقتصادی مناطق بلوچ نشین و نبود کار مناسب و شغل پایدار است که در طول این سالیان گذشته جمهوری اسلامی ایران هیچگونه اقدامی جهت بهبود وضعیت اقتصادی مردم انجام نداده است.

سوختبران مورد تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی قرار می‌گیرند و یا با اصابت گلوله مستقیم کشته می شوند و یا بر اثر اصابت گلوله به محموله سوخت و بدنبال آن انفجار و آتش گرفتن خودرو جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین ممکن است بر اثر تیراندازی در حین تعقیب و گریز ماموران، خودروی سوختبر از مسیر منحرف شده و سوختبران کشته شوند. نیروهای نظامی در قبال کشتن سوختبران مورد محاکمه از سوی مراجع قضایی قرار نمی گیرند و این مساله باعث افزایش قتل های اینچنینی شده است.

(گزارش سالیانه ٢٠٢٣)


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*