روش‌های فاش‌نکردن اطلاعات در بازجوییبازجویی یک بازی روانی و نمایشی هدفمند برای گرفتن اطلاعاتی است که در نهایت به ضرر شما و فعالیت‌هایتان خواهد بود. بنابراین برای مصون ماندن از آسیب‌های جدی بازجویی، بهتر است تا آنجا که می‌توانید با این بازی آشنا شوید. پژوهشگران «فعالیت امن» در این پست برخی از موثرترین روش‌های فاش‌نکردن اطلاعات را تشریح کرده‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم مطالب مربوط به تاکتیک‌ها و ترفندهای بازجویی، آمادگی برای بازجویی و … را در ادامه مطلب مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید🔻

بازجویی یک بازی روانی است
شاید مهم‌ترین موضوعی که هنگام بازجویی باید به خاطر داشته باشید این است که بازجویی یک بازی روانی و نمایشی هدفمند برای گرفتن اطلاعاتی است که در نهایت به ضرر شما و فعالیت‌هایتان خواهد بود. بنابراین برای مصون ماندن از آسیب‌های جدی بازجویی، بهتر است تا آنجا که می‌توانید با این بازی آشنا شوید. پژوهشگران «فعالیت امن» در این پست برخی از موثرترین روش‌های فاش‌نکردن اطلاعات را تشریح کرده‌اند.

تنوع در روش‌های مقاومت و مقابله
روند بازجویی نوعی آزمون‌وخطا است و بازجو بسته به اینکه واکنش شما چیست صحنه بازی را تغییر می‌دهد تا بهترین نتیجه را کسب کند. بنابراین روش‌های مقاومت و مقابله شما نیز باید متنوع باشد ود انتظار غافلگیرشدن را نیز داشته باشید. برخی از فعالان تصور می‌کنند سکوت‌کردن و طفره‌رفتن از پاسخ، بهترین راهکار برای حفظ اطلاعات است. اما پس از تجربه بازجویی متوجه می‌شوند تداوم این روش بازجو را عصبانی‌تر می‌کند و ممکن است بازجویی را طولانی‌تر کند. یکی از روش‌های مؤثر این است که پس از مدتی مقاومت، به گونه‌ای رفتار کنید که گویی دیگر خود را باخته‌اید و می‌خواهید اطلاعاتی را فاش کنید.

درجه‌بندی اهمیت اطلاعات
بین تصمیم برای صحبت‌کردن و شکستن در بازجویی تفاوت قائل شوید. شکستن واگذاری نسبتاً تمام عیار خود به بازجو است. شما می‌توانید حتی در زمان صحبت‌کردن نیز اقتدار خود را حفظ کنید. قاعدتاً هدف اول شما باید حفظ هر نوع اطلاعاتی باشد. اما اگر در راستای ژست همکاری به نقطه‌ای رسیدید که باید اطلاعاتی را در اختیار بازجو قرار دهید، به نوع اطلاعاتی که فاش می‌کنید توجه بسیاری کنید. در این شرایط می‌توانید شروع به حرف‌زدن در مورد یک سری مسائل عمومی و علنی بکنید.

برنامه‌ریزی برای اعترافات امن
برای مثال یکی از فعالان پس از چند روز فشار شدید اعتراف کرده بود که در سایت‌های خارجی مقاله نوشته است. اما از آنجایی که او این مقالات را با نام خود منتشر کرده و تنها کافی بوده بازجو نام او را جستجو کند، این اعتراف تأثیری در پرونده او نداشته است. با این حال گفتن همین موضوع باعث شده فضای بازجویی آرام‌تر شود. در این موارد بهتر است از پیش در مورد اعترافات امن خود تا حدی فکر کنید. تحت فشار بازجویی، تصمیم‌گیری در مورد میزان اهمیت مسئله‌ای که می‌خواهید به آن اعتراف کنید دشوار خواهد بود و تصمیماتی که شما از پیش در این زمینه گرفته‌اید، می‌تواند بسیار مفید باشد.

تاکتیک تغذیه حس خودبزرگ‌بینی بازجو
توجه داشته باشید اعتراف به مسائل عمومی و قابل دسترس نباید سریع صورت بگیرد. باید صبر کرد تا کمی فشار افزایش یابد و بعد این سخنان را بگویید. در صورتی که افشای اطلاعات کم‌اهمیت بدون فشار صورت بگیرد، برای بازجو توهم گرفتن امتیاز از زندانی به‌وجود خواهد آمد. بازجو می‌خواهد حس کند که فرد زیرکی است و کار خود، یعنی گرفتن اطلاعات را به خوبی انجام می‌دهد. به همین دلیل یکی از مؤثرترین تاکتیک‌هایی که فعالان هنگام بازجویی به‌کار می‌برند بازی‌ای است که در آن نه تنها بازجو تحقیر نمی‌شود بلکه حس خودبزرگ‌بینی‌اش تغذیه می‌شود. به این ترتیب طول دوران بازجویی کوتاه‌تر می‌شود.

مخفی کردن نقاط ضعف و ایجاد سنگر مجازی
در حین بازجویی شما به هر عامل فشاری که بیشتر حساسیت نشان دهید بازجو از آن بیشتر استفاده می‌کند. چرا که متوجه می‌شود آن عامل، روش مؤثری برای گرفتن اطلاعات از شما است. مؤثرترین روشی که فعالان در این زمینه اتخاذ کردند استراتژی «سنگر مجازی» است. آنها تمام تلاش خود را به‌کاربرده‌اند که نقاط ضعف واقعی خود را فاش نسازند. به این ترتیب که در صورت دست گذاشتن بازجو بر آن‌ نقاط ضعف، سعی کرده‌اند واکنش خود را کنترل کرده و آن‌ها را کم اهمیت جلوه دهند. علاوه بر این، فعالان تظاهر کردند به مسائلی که در حقیقت نقاط قوت آنها بوده، حساس هستند.

یک نمونه از سنگر مجازی
اگر بازجو ادعا می‌کند از روابط خصوصی شما آگاه است، اما این موضوعی است که شما به آن حساس نیستید زیرا از قبل با خانواده خود صحبت کرده‌اید و از آنها خواسته‌اید که در صورت دستگیری شما بگویند که شما با دوست دختر و یا پسر خود نامزد هستید، می‌توانید از این موضوع به عنوان یک نقطه ضعف مصنوعی استفاده کنید. هر بار که بازجو تهدید به افشای روابط خصوصی شما می‌کند، می‌توانید با نگرانی و دستپاچگی چنین وانمود کنید که این مساله خیلی برای شما مهم است. مراقب باشید که در موارد مختلف به گونه‌ای عمل نکنید که استراتژی شما برای بازجو فاش شود.

توازن بین مقاومت و ژست همکاری
یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در تمام مراحل بازجویی در نظر گرفته شود ایجاد توازن بین «مقاومت» و در نتیجه ناراضی‌کردن بازجویان، با میزان «ژست همکاری» به شکل دادن اطلاعات کم اهمیت است. مقاومت باعث جسورترشدن بازجوها می‌شود و ژست وادادگی کامل هم بازجوها را به طمع می‌اندازد تا برای گرفتن اطلاعات بیشتر و یا اعتراف به کار نکرده بر شما فشار بیشتری وارد کنند. به طور کلی تلاش کنید به گونه‌ای تحریک‌کننده صحبت نکرده و بازجو را تحقیر نکنید. نشان‌دادن بی‌تأثیر بودن فشار بازجویی، احتمال استفاده از شکنجه جسمی و روانی را بیشتر می‌کند. همچنین اگر از ابتدا خود را ببازید و تسلیم شوید، بازجو بیشتر تشویق شده و فشار بیشتری به شما وارد می‌کند.

کنترل واکنش‌ها به تاکتیک‌های بازجویان
واضح است که بازجوها بیشتر از شما تجربه بازجویی دارند و برای این کار آموزش دیده‌اند. این مسأله و همچنین برخورداری بازجو از موقعیتی که در آن قرار دارد، باعث می‌شود بازجو در موضع قدرت و زندانی در شرایط آسیب‌پذیر باشد. اما این عدم برابری قدرت، به این معنا نیست که فرد بازداشتی نمی‌تواند در شرایط حساس دست بالا را داشته باشد؛ فرد بازداشتی می‌تواند با کنترل واکنش‌های خود نسبت به تاکتیک‌هایی که بازجویان از آن استفاده می‌کنند، کنترل نسبی روند بازجویی را در دست داشته باشد. این کار اما باید با دقت و حساسیت بالایی انجام گیرد.

📍🌍 اینستاگرام :https://instagram.com/safe.activism

🆔 ارتباط با ما: @Safeactivism1
🆑 کانال فعالیت امن: @SafeActivism

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*