اعدام در ایران؛ شوق حکومت برای مجازات بازگشت ناپذیر

رسانک/ روز دهم اکتبر برابر با ۱۸ مهر ماه “روز جهانی مبارزه برای لغو مجازات اعدام” نام‌گذاری شده است.

ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام، مشتمل بر بیش از ۱۶۰ سازمان غیردولتی، در سال ۱۳۸۲ خورشیدی با هدف تقویت ابعاد بین‌المللی مبارزه با مجازات اعدام و همچنین تحقق لغو جهانی این مجازات بی‌رحمانه و برگشت‌ناپذیر این روز را به عنوان “روز جهانی مبارزه برای لغو مجازات اعدام” اعلام کرد.

مجازات اعدام که در تاریخ حقوق کیفری سنگین‌ترین مجازات بشری محسوب می‌شود، در حال حاضر در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا یا به‌کلی لغو شده یا دست‌کم اجرای آن به‌موارد بسیار استثنایی محدود شده است.

ایران اما جزو معدود کشورهایی است که همچنان مجازات اعدام را برای دایره وسیعی از جرایم یا رفتارهای جرم‌انگاری‌شده نظیر قتل عمد، آدم‌ربایی، تجاوز به عنف، روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج، هم‌جنسگرایی یا اتهامات مبهمی همچون “محاربه” و “افساد فی الارض” به‌کار می‌گیرد.

طبق آخرین آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران، در شش ماه نخست سال جاری میلادی، (در فاصله دی‌ماه ۱۴۰۱ تا تیرماه ۱۴۰۲) دست‌کم ۳۵۴ نفر در زندان‌های سراسر ایران اعدام شده‌اند.

همچنین در بازه‌ای یک‌ساله، یعنی از سپتامبر ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریورماه ۱۴۰۱ تا شهریورماه ۱۴۰۲) و به‌ویژه پس از آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی، دست‌کم ۶۹۷ تن در سراسر کشور اعدام شده‌اند که در بین آنان، نام هفت تن از شهروندان بازداشت‌شده در جریان این خیزش سراسری نیز به چشم می‌خورد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*