شماری از دستورات ویژه فرماندهی انتظامی استان بلوچستان و سیستان در سال ١۴٠٢ که به بایگانی تاریخ پیوستند

رسانک/ روز ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۲، فرماندهی انتظامی استان بلوچستان و سیستان طی دستوری خواستار اقدام فوری در خصوص شکنجه یک شهروند بلوچ توسط سرباز وظیفه “سعید نجفی” در کلانتری ۱۳ شیرآباد زاهدان شد.

این در حالی است که در سال جاری این دستور دستکم چهارمین مورد از تخلفات ماموران انتظامی است که پس از رسانه‌ای شدن، “دستور ویژه” برای بررسی حوادث صادر شده است اما همه این دستورات به بایگانی تاریخ پیوسته و هیچ نتیجه ای در پی نداشتند.

بامداد روز ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۲، تعقیب و گریز یک خودروی سوختبر توسط نیروهای نظامی و تیراندازی به سمت آن منجر به واژگون شدن خودرو در نزدیکی شهر چهبار شده و این امر باعث کشته شدن یک شهروند بلوچ به نام “طارق جرست” شد. بدنبال آن مردم در اعتراض به این اقدام فراقانونی نیروهای نظامی جاده ترانزیتی چابهار به راسک را مسدود کردند.

در همان روز، حوالی ساعت ١٣:٣٠ دقیقه ظهر نیروهای امنیتی و نظامی که قصد توقیف خودروهای سوختبر در روستای پیردان از توابع شهرستان سرباز را داشتند و مردم مانع این کار شدند. بدنبال مقاومت مردم و سوختبران، نیروهای امنیتی و نظامی اقدام به تیراندازی مستقیم و رگباری به سوی سوختبران و مردم حاضر در محل کردند که در پی آن دستکم دو سوختبر مجروح شدند.

روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ماه ١۴٠٢، بدنبال زیرگرفتن دو موتورسیکلت به همراه چهار تن از راکبان آنها توسط نیروهای انتظامی در شهر پنوچ (فنوج)، یک کودک ۱۶ ساله بلوچ به نام «سمیر گردهانی» اهل فنوج جان خود را از دست داد. بدنبال این اقدام نیروهای انتظامی، شهروندان فنوجی در مقابل پاسگاه تجمع کردند و نیروهای مسلح به سمت معترضان آتش گشودند و شش نفر دیگر را هم مجروح کردند.

علاوه بر این سه مورد، کشتار جمعه‌های خونین زاهدان و خاش هم در سال قبل از مواردی بود که مسئولین رژیم جمهوری اسلامی ایران، قول پیگیری و مجازات متخلفین را داده بودند.

اینها تنها موارد انگشت شماری از اقدامات فراقانونی نیروهای نظامی در بلوچستان است که مقامات امنیتی و قضایی قول پیگیری را به عموم مردم داده بودند.

دیگر دروغ بس است!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*