سوءاستفاده از پست و اسلحه سازمانی سپاه برای انتقام گیری شخصی/ ردپای پررنگ نهادهای امنیتی در درگیری های طایفه ای

به گزارش رسانک به نقل از حال وش، “سید علی آسکانی” و عموی او “محمد امین آسکانی” که در دو حادثه تیراندازی با انگیزه انتقام جویی در شهر راسک به قتل رسیدند توسط یکی از سرطایفه های سپاه پاسداران و با استفاده از اسلحه سازمانی سپاه پاسداران به قتل رسیده اند.

بر اساس این گزارش، سیدعلی آسکانی که در ۲۸ شهریور و عموی او به نام محمد امین آسکانی که در ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۲ به قتل رسیدند، قربانی انتقام گیری فردی به نام “زمان شاه”، فرمانده بومی سپاه پاسداران در منطقه مرزی هُنگ از توابع شهرستان راسک شده اند.

زمان شاه به همراه برادر خود به نام “غلامشاه” از فرماندهان بومی سپاه پاسداران با درجه سرطایفه می‌باشد که در منطقه هنگ فعالیت می‌کند.

بررسی های بعمل آمده از نحوه کشته شدن محمد امین آسکانی نشان می‌دهد که او با اسلحه دراگانوف (قناصه) سپاه پاسداران زمانی که بر پشت بام منزل خود نشسته بود، به قتل رسیده است.

قابل توضیح است اکثر قریب به اتفاق فرماندهان بومی سپاه پاسداران که درجه سرطایفه دارند از موقعیت ویژه خود برای عبور محموله های مواد مخدر سوءاستفاده می‌کنند که سود سرشاری را برای آنها در پی‌ دارد.

لازم به ذکر است که سپاه پاسداران در سال ۱۳۸۷ با مدیریت سردار نورعلی شوشتری طرحی به نام «امنیت پایدار» اجرا کرد که هدف آن سرکوب مخالفان جمهوری اسلامی در بلوچستان بود.
این طرح زوایای اقتصادی، فرهنگی امنیتی، سیاسی و اجتماعی مختلفی داشت که در یکی از پروژه های این طرح به متنفذین قبیله ای بهای زیادی داده شد و بسیاری از افراد که پیشتر سابقه شرارت و قاچاق مواد مخدر داشتند به استخدام سپاه در آمدند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*