گزارشی از بازداشت و بی‌خبری از وضعیت یک نوجوان بلوچ با گذشت بیش از هفتاد روز

به گزارش رسانک، روز چهارشنبه ١٣ مهر ماه ۱۴۰۱، یک نوجوان بلوچ‌ توسط نیروهای لباس شخصی اداره اطلاعات در شهر دُزاپ (زاهدان) بازداشت شد و اکنون با گذشت بیش از هفتاد روز، همچنان از سرنوشت وی خبری در دست نیست. 

هویت این شهروند بلوچ «شعیب میربلوچزهی»، ۱۷ ساله، فرزند شریف، دانش آموز سال سوم دبیرستان و اهل زاهدان عنوان شده است.

گفته می‌شود، شعیب پس از آنکه برای سر زدن به برادرش در مغازه‌ای که در خیابان خیام مشغول به کار است، رفته؛ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

یک منبع آگاه در این باره به رسانک گفت: “شعیب هشت روز بعد از شکنجه و ضرب و جرح، از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده است.”

این منبع افزود: شعیب در روزهای ابتدایی بازداشت اجازه تماس با خانواده نداشته و همچنان از حق داشتن وکیل محروم است. 

بر اساس این گزارش، مادر این نوجوان هر روز به دادسرای زاهدان مراجعه می‌کند ولی تاکنون هیچ مقام قضایی پاسخگو نبوده و همچنین مسئولان اداره اطلاعات با بدرفتاری پاسخ او را داده و اعلام کرده‌اند: “فرزندت جرم سیاسی دارد و حق نداری به اینجا مراجعه کنی.”

گفتنی است که نیروهای امنیتی با برادر شعیب نیز تماس گرفته و از وی خواسته اند تا خودش را به اداره اطلاعات معرفی کند. این در حالی است که وی سن کمی دارد و هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده است. 

لازم به ذکر است که در پی اعتراضات و اعتصابات سراسری در بلوچستان بسیاری از شهروندان بلوچ توسط نیروهای امنیتی و نظامی بازداشت شده اند که از سرنوشت بسیاری از آنها اطلاعی در دست نیست.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*