دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر

امروز ما در حالی دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر را گرامی می‌داریم که وضعیت نقض حقوق بشر در بلوچستان هر ساله سیر صعودی را به خود داشته است. نظام جمهوری اسلامی زمزمه های مجرمانه دیرینه تقسیم بلوچستان و تغییر بافت جمعیتی آن را به قصد به حاشیه راندن مردم بلوچ در سرزمین خود، در دستور کار قرار داده است.

این در حالی است که جامعه جهانی و افکار بین المللی در مقابل نقض حقوق بشر حکومت ایران در بلوچستان سکوت اختیار کرده و اپوزیسیون حاکمیت و نهادهای حقوق بشری آنها تمایلی به انتشار نقض حقوق بشر در بلوچستان از خود نشان نمیدهند.
نقض تمام موارد حقوق بشر در بلوچستان در ارتباط با ملت بلوچ که غیرخودی دیده می‌شوند بطور سیستماتیک و با برنامه تعیین شده مشخص از قبل برای درهم شکستن توان مردم در مقابله با آسمیلاسیون فرهنگی و در دفاع از حقوق مشروع، قانونی، انسانی و بین المللی از آنها طبق منشور جهانی حقوق بشر گرفته شود.

در بلوچستان کارفرمایان دولتی و بازارکار در انحصار نظام است. مسئولان و کارگزاران دولتی از میان مردم غیربومی و عمدتاً از میان نیروهای امنیتی نظام سرکوبگر برای چپاول و زراندوزی و به حاشیه راندن مردم بلوچ در سرزمین خود انتخاب و به کار گمارده می‌شوند که این موجب فساد گسترده، عامل بیکاری و فقر، حتی در میان قشر تحصیل کرده جامعه بلوچستان در منطقه شده است.

زنان در بلوچستان زندگی بسیار اسفناک تری از زندگی مردان بلوچ دارند و از تبعیض های چندگانه و خطرات متعدد از جمله تجاوز در رنج هستند. فقر در بلوچستان به دلیل نیافتن کار و در بکار نگرفتن عامدانه مردم بلوچ در ادارات دولتی و گرانی سرسام آور و فساد مؤسسات دولتی نهادینه شده است. اپیدمی فقر هر ساله قربانیانی بی‌شماری از میان مردم به خصوص کودکان می‌گیرد.

برای تسریع در پروسه آسمیلاسیون، مردم بلوچ اجازه ندارند به زبان مادری آموزش ببینند. وضعیت آموزشی اسفبار است. ساختمان‌های مدارس کهنه و تعمیر نمی‌شوند. کمبود معلم و کلاس های درس کپری و چادری در حال افزایش است. بیش از نیمی از دانش آموزان بلوچ به دلیل تبعیضات نهادینه، سرکوب، فقر و… در راستای کنترل آموزش در حد ابتدایی و متوسطه نمی‌توانند ادامه تحصیل بدهند. دانشجویان بلوچ تبعیض و تحقیر می‌شوند. فارغ التحصیلان دانشگاهی یا جذب بازار کار نمی‌شوند و یا در صورت استخدام مورد تبعیض برای تصدی پست های دون قرار می‌گیرند. به جای استخدام مردم بومی در ادارات، مردم غیربومی برای تشویق به اسکان برای تحقق پیش زمینه تغییر جمعیتی استخدام می‌شوند.

زندان‌ها در بلوچستان مملو از زندانیان بی‌گناه برای ایجاد رعب و وحشت و اشاعه هراس افکنی است. زندانیان بلوچ چون به دید امنیتی نگریسته می‌شوند، سیستماتیک شکنجه می‌شوند و به حبس های طویل المدت محکوم می‌گردند و در موارد بسیاری دچار انتقام‌گیری کور دولتی می‌شوند و اعدام می‌گردند.

در بلوچستان حتی در مورد کشتار فراقضایی صدها نفر با تیر جنگی مأموران نظامی و امنیتی، عاملان کشتار مورد مواخذه قرار نمیگیرند، بلکه تشویق میشوند و به درجه نظامی بالاتری ارتقاع می یابند. دستور فراقانونی دیگری که جان عده ای را گرفته، دستور تیراندازی مستقیم به قصد کشت به اتهام عدم توقف در ایست و بازرسی که محلی برای، اخاذی و صدور جرایم سنگین در صورت عدم پرداخت رشوه است، می‌باشد.

بیشترین قربانیان جوانان بلوچ سوختبر هستند که برای باجگیری مورد هدف مأموران خشن و رشوه گیر مواجه می‌شوند.

مطبوعات در بلوچستان آزاد نیستند و دولت اجازه نمی‌دهد حتی گاهنامه ای مستقل به زبان بلوچی یا هر زبانی دیگر در مورد چگونگی حقوق بشر در بلوچستان انتشار یابد. برای جلوگیری از اشاعه اطلاعات نظام خودسرانه اینترنت را مسدود و یا سرعت آنرا بسیار پایین می آورد. در نتیجه سیاست‌های عامدانه دولتها مرکزی زندگی بیش از نود درصد مردم بومی در بلوچستان و همه مناطق بلوچ نشین در کشور به زیر خط فقر کشیده شده اند. مناطق حاشیه شهرها در بلوچستان حتی از آبرسانی مورد نیاز دچار مشکل هستند. به آبرسانی مناطق روستایی توجهی نمی‌شود و در بسیاری از مناطق آبرسانی نمیشود. در مناطقی مردم آب مورد نیاز خود را از آب گل آلود برکه هایی که در اثر بارش باران ایجاد شده که به زبان بلوچی “هؤتَک” نام دارند تأمین می‌کنند. همزمان حیوانات هم از همین آب می‌نوشند که در آن حتی زالو و انواع دیگر میکروب زندگی میکنند. تعدادی از کودکان بلوچ طعمه تمساح هایی که در برکه ها زندگی می‌کنند، شده اند. نوشیدن آب برکه ها “هوتگ ها” موجب بیماری های گوناگون و مرگ و میر در میان کودکان و مرگ زودرس در میان بزرگسالان گردیده است.

با آغاز اعتراضات سراسری به قتل فجیع مهسا امینی دختر کرد بیست و دو ساله سقزی در تهران و اعتراضات مردمی در نسبت ب این قتل حکومتی، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در زاهدان و خاش صدها نفر را کشته و زخمی کردند و پس از با پروژه ای با نام “تجزيه طلبی” مردم را علاوه بر بلوچستان، در کردستان هم سرکوب کردند.
با درایت ملت‌های بلوچ و کرد این پروژه که میرفت به جنگی تحمیلی منجر و قتل عام و خرابی بسیار محصول آن باشد، خنثی گردید.

حزب مردم بلوچستان بلوچستانی استمانی گل
دسامبر 2022

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*