انتقاد مولوی عبدالحمید از صدور حکم اعدام برای معترضان و سوءمدیریت مقامات جمهوری اسلامی

به گزارش رسانک، روز گذشته ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه دزاپ (زاهدان) با اشاره به صدور حکم اعدام برای برخی از معترضان به جرم محاربه، این اقدام را خلاف حکم قرآن دانست و نسبت به عواقب صدور چنین احکامی هشدار داد.

مولوی عبدالحمید گفت: “حکم محاربه علیه کسانی که اعتراض کرده‌اند و احیانا مرتکب خطایی هم شده‌اند، برداشت اشتباه از قرآن است. کسی که با سنگ و چوب یا داد و بیداد اعتراض کرده نباید به محاربه متهم شود. آنچه قرآن از آن با عنوان «محاربه» یاد کرده آن است که گروهی به صورت مسلحانه وارد شده و درگیر بشوند.”

امام جمعه دزاپ در ادامه گفت: “ملت ۴۴ سال تبعیض و نابرابری و فشارها را تحمل کرده است. همه ملت ایران درگیر تبعیض بوده‌اند و همه تحمل کرده‌ایم. این تبعیض بسیار گسترده و در بین شیعه و سنی بوده است اما مردم تحمل کرده‌اند که دشمن سوءاستفاده نکند. حالا مردم خواسته‌هایی دارند و از تبعیض و فشارها و فقر خسته شده‌اند. مردم را زندان نکنید و نزنید. با این مردم کنار بیایید. این‌ها ملت ایران هستند. همین حالا ما به هیچ خارجی‌ای که بخواهد منطقه را ناامن کند اجازه نمی‌دهیم. ما را با تیربار قتل عام کرده‌اند و زخمی شده‌ایم اما در کمتر از چند ساعت اعلامیه دادیم که امنیت باید حفظ شود. کشته‌ شده‌ایم اما کسی را نکشته‌ایم. خواسته ما هم فقط همین بوده که آن‌هایی که مردم را زده‌اند، مجازات شوند. خانواده شهدا هم گفته‌اند که ما پول نمی‌خواهیم بلکه حق و عزت‌مان را می‌خواهیم.”

مولوی عبدالحمید نسبت به افشای بولتن خبرگزاری فارس در رابطه با ادعای خامنه ای مبنی بر بی آبرو کردن وی واکنش نشان داده و افزود: “خداوند به شما قدرت و حکومت داده است و اگر هرچه داشته‌ایم فضل خداوند بوده است. اگر نزد مردم حرمت و محبتی دارم خداوند به من داده است. چیزی را که الله بدهد الله باید بگیرد. الله عزت می‌دهد و عزت می‌گیرد. عزت را کسی دیگر نمی‌تواند از ما بگیرد. خداست که هرکسی را بخواهد عزت می‌دهد. همه آنچه دست ما و دست دیگران است از فضل و عطای الله است.”

مولوی عبدالحمید تاکید کرد: “ما خیرخواهانه می‌گوییم که معترضان را نه اعدام کنید و نه کتک بزنید. اینها را رها کنید. ما می‌خواهیم کشورمان امن و متحد باشد. ما بارها گفته‌ایم که شیعه و سنی و اقوام نداریم؛ همه ایرانی هستیم. از زرتشتیان تا دراویش و همه ادیان و گرایش‌ها، حتی بهاییان، همه انسان و ایرانی هستند و حق همه‌شان باید رعایت شوند. ما باید به خواسته‌های مردم تن بدهیم و مسائل‌مان را از طریق گفتمان حل کنیم.”

مولوی عبدالحمید در پایان توصیه‌هایی نیز به معترضین داشت و گفت: “فحاشی و ناسزاگویی در شعارها درست نیست و بر خلاف اخلاق اسلامی است. تخریب اموال و مغازه‌ها و بانک‌ها و شکستن شیشه‌ها حرکات نادرستی هستند. هر کسی که اعتراض می‌کند باید اعتراض‌اش سالم باشد و شعارهایی داده شود که پیام داشته باشند. شعارهایی بدهید که در آنها مطالبۀ «عدالت» و «آزادی» و… باشد تا دیگران متوجه خواسته‌ها و مطالبات شما بشوند.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*