پنج کشته و زخمی از جمله یک کودک در پی حملات افراد مسلح ناشناس طی دو روز/ مامویت نیروهای مسلح در بلوچستان چیست؟

به گزارش رسانک، در روزهای پنجشنبه و جمعه ۹ و ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، در پی تیراندازی افراد مسلح ناشناس در نقاط مختلف استان بلوچستان و سیستان دستکم پنج نفر کشته و زخمی شدند و در مقابل آن مقامات امنیتی و نظامی هیچگونه واکنشی نشان ندادند.

در شامگاه روز پنجشنبه ۹ اردیبهشت ماه یک شهروند بلوچ به نام “حمزه رخشانی” فرزند سیداحمد در مرکز بلوچستان شهر دُزاپ در حالی که از منزل پدر زنش خارج شده بود، پس از تیراندازی افراد مسلح و اصابت گلوله به سر جان باخت.

در این حادثه پس از تعقیب و گریز کوتاه و چند دقیقه ای نیروهای کلانتری، افراد مسلح موفق به فرار شدند.

در همان شب در حادثه ای دیگر در شهرستان سرباز، افراد مسلح ناشناس به سمت خودروی یک شهروند بلوچ به نام “یحیی بزرگزاده” اهل روستای “دَپکور” تیراندازی کرده و منجر به انحراف خودروی یحیی و مجروح شدن وی شدند.

در روز جمعه یک شهروند بلوچ دیگر به نام “داود سالارزهی” فرزند خداداد توسط افراد ناشناس در شهر میرجاوه به ضرب چاقو کشته شد.

قاتلان داود ابتدا با خودرو او زیر گرفته و سپس با استفاده از چاقو او را به قتل رسانده و متواری شدند.

در شامگاه روز جمعه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ افراد مسلح ناشناس در اقدامی کاملاً ناجوانمردانه در شهرستان دشتیاری به سمت “اسلام جدگال” که به همراه کودک خردسالش “سام” در حال موتورسواری بودند، تیراندازی کردند که در پی آن کودک خردسال کشته و پدرش به شدت مجروح شد.

اسلام جدگال از فعالان و ناسیونالیست های بلوچ بود که قبلا نیز توسط عوامل وابسته به رژیم های ایران و پاکستان تهديد شده بود.

در ماه‌های اخیر ناامنی در شهرهای مختلف بلوچستان به اوج خود رسیده ولی نیروهای امنیتی و نظامی و دادستان های این نقاط که صد در صد مقامات آن غیربلوچ هستند، هیچگونه واکنش نشان نداده و بی تفاوت از کنار آن رد شده اند.

پس از کشتار سوختبران بلوچ توسط سپاه پاسداران در منطقه مرزی بم پشت از توابع شهرستان شستون ، جولان افراد مسلح و کشتار شهروندان بلوچ و ناامن کردن منطقه موقعیت نیروهای امنیتی و نظامی همچون سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات را در زمره مضنونین این جنایات قرار داده است زیرا این نیروها مسئول تأمین امنیت مردم میباشند.

سکوت و عدم توجه به اینگونه جنایات نشان می دهد که این نهادها و ارگان ها در ایجاد این فضا سهیم هستند تا بتوانند با استفاده از آن بودجه بیشتری گرفته و زمینه را برای سرکوب فعالان سیاسی و حقوق بشری بلوچ مهیاتر کنند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*