عدم برخورد ریشه ای با مشکلات در بلوچستان

رسانک/ نبودن عزمی جدی برای مقابله با معضلات و مشکلات اجتماعی در استان بلوچستان و سیستان ،از سوی رژيم جمهوری اسلامی ایران باعث شده تا این استان از لحاظ شاخص های توسعه، آموزش، بهداشت و… در پایین ترین سطح در ایران باشد.

علیم یارمحمدی، نماینده مردم دزاپ، مرکز بلوچستان از بحرانی شدن وضعیت بیماری کرونا در استان بلوچستان و سیستان همزمان با افزایش بیکاری خبر داده و اعلام کرد: “۷۵ درصد مردم استان زیر خط امنیت غذایی قرار دارند و برای تهیه مایحتاج روزانه باید از خانه خارج شوند”.

وی با اشاره به اینکه مردم آب شرب را گالنی تهیه می‌کنند و ممکن است ماشین و مجموعه‌ای که آب را می‌آورد آلوده باشد، افزود: “۳۰ درصد جمعیت شهر به آب بهداشتی دسترسی ندارند تا پروتکل‌های بهداشتی که به آنها اعلام می‌شود را رعایت کنند”.

وی در ادامه گفت: بلوچستان از نظر شاخص‌های تخت بیمارستانی در رده آخر قرار دارد، از نظر درصد بیسوادی نیز ۶۰ الی ۷۰ هزار واجد شرایط تحصیل در استان داریم که ۱۳۰ هزار نفرشان بازمانده از تحصیل هستند. هنگامی که وضعیت سوادآموزی این‌گونه است نباید انتظار داشت که پروتکل‌ها رعایت شود.

این در حالی است که عدم توجه رژیم ایران به وضعیت معیشتی و نيز عدم ایجاد اشتغال پایدار برای ساکنان بلوچستان، از یک سو و از سوی دیگر اعلام کردن این استان به عنوان استانی با وضعیتی عادی در مقابل ویروس کرونا، خود می توانند دلایلی برای عدم وجود اراده ای در حل مسائل و مشکلات اقلیم بلوچستان باشد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*