هشدار آمریکا به هند: همکاری تجاری با جمهوری اسلامی خطر تحریم به‌دنبال خواهد داشت

به گزارش رسانک، روز دوشنبه ٢۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که تحریم‌های ایالات متحده علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران کماکان به‌قوت خود باقی بوده و اعمال می‌شوند.

ودانت پاتل در کنفرانس خبری روزانه خود گفت، «آنهایی که با ایران همکاری‌های تجاری می‌کنند به‌خاطر داشته باشند که خود را در معرض تحریم قرار می‌دهند.»

او این اظهارات را در واکنش به گزارش‌های اخیر رسانه‌ها در مورد انعقاد قراردادی بین هند و رژیم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه بندر چابهار در جنوب بلوچستان بیان کرد.

بنا به گزارش روزنامه انگلیسی‌زبان «هندو» چاپ دهلی‌نو، این قرارداد ۱۰ ساله در ادامه تفاهمنامه همکاری است که تهران و دهلی‌نو حدود ۹ سال پیش امضا کردند و طرف هندی قرار است معادل ۱۲۰ میلیون دلار در تجهیزات چابهار سرمایه‌گذاری کند و گفته تا ۲۵۰ میلیون دلار هم اعتبار برای پروژه‌های آتی در نظر می‌گیرد.

هند گفته است هدفش در استفاده از بندر چابهار ارسال کمک‌های بشردوستانه و توسعه منطقه، فرای منافع مالی است.

گفتنی است که این بندر برای هندوستان حلقه اتصال به افغانستان و آسیای مرکزی است تا بتواند با بندر گوادر در شرق بلوچستان و تحت کنترل رژیم جمهوری اسلامی پاکستان، یا «ابتکار کمربند و جاده» چین، رقابت کند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*