گزارشی از افزایش فشار به شهروندان، کسبه و طلبه بلوچ در زاهدان توسط نهادهای امنیتی و حکومتی

به گزارش رسانک، طی چند ماه اخیر فشارهای نهادهای امنیتی و حکومتی رژيم جمهوری اسلامی ایران به شهروندان بلوچ، کسبه، طلبه و… افزایش یافته و این امر مشکلات عدیده‌ای را برای آنها بوجود آورده است.

نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران در آذر ماه و دی ماه ۱۴۰۲، با یورش به مدارس دینی و بازداشت طلبه ها، نه تنها به افراد محصل فشار اورده بلکه با احضار و تهدید روحانیون اهل سنت و بلوچ بر خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی اقدام به تعطیلی مدارس و فشار آوردن به این قشر کرده است.

صدور فیش های نجومی برق برای شهروندان بلوچ در زاهدان به حدی رسیده که باعث تعجب همگان در سطح شهر زاهدان شده بطوریکه سابقه صدور این مبالغ در گذشته وجود نداشته و این در حالی است که دمای هوای زاهدان نسبت به سایر مناطق کمتر است.

علاوه بر این کاهش سهمیه نفت خانوارها از سوی شرکت فرآورده‌های نفتی ایران در بلوچستان باعث شده تا مردم در بسیاری از مناطق با مشکلات جدی مواجه شوند و اعتراض آنها نیز از سوی مسئولان غیرکارشناسانه بوده است.

همچنین ادارات حکومتی به همراه نهادهای امنیتی و نظامی در زاهدان اقدام به پلمب صدها باب مغازه بدون هیچ گونه توضیح و اخطاریه ای کرده‌اند و در بسیاری موارد با بهانه های واهی مغازه‌های کسبه بلوچ را در مناطقی مانند شیرآباد، بازار مشترک، خیابان کوثر و… پلمب کرده‌اند و این امر باعث بیکاری این کسبه و بازاریان شده است.

از سوی دیگر تداوم ایست و بازرسی ها در ورودی و خروجی شهر، بازداشت فراقانونی شهروندان و برپایی ایست و بازرسی و تفتیش شهروندان در داخل شهر و ایجاد رعب و وحشت وضعیت نگران کننده ای را برای اعمال  فشار بر شهروندان بلوچ ایجاد کرده است.


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*