کشته و زخمی شدن دستکم یکصد و نود و دو شهروند بلوچ توسط افراد مسلح ناشناس در سال ٢٠٢٣

به گزارش رسانک، بر اساس گزارش های جمع آوری شده در سال ٢٠٢٣، دستکم ١٩٢ شهروند بلوچ مورد حمله مسلحانه افراد ناشناس قرار گرفته اند که در بین آنها ١۵٠ نفر کشته و ۴٢ نفر زخمی شده‌اند. در بین این افراد دستکم پنج کودک و چهار زن نیز وجود دارند.

در استان بلوچستان و سیستان و همچنین مناطق بلوچ نشین در استان های کرمان و هرمزگان، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران با مسلح کردن برخی افراد در تلاش برای پیشبرد اهداف خود هستند. این نهادها علاوه بر اینکه از افراد مسلح شده درخواست مخبری می‌کنند، از آنها می‌خواهند تا مخالفان و گاهی معتمدینی که با سیاست های حاکمیت همراه نیستند را ترور کنند.

بلوچستان از جمله مناطقی است که نقش معتمدان محلی و سران طوایف در امور جامعه بسیار پررنگ است. گاهاً نهادهای امنیتی بطور مخفیانه افرادی را از دو طایفه مسلح کرده و با سوءاستفاده از اختلافات شخصی، آنها را وادار به درگیری مسلحانه می‌کند. نفعی که جمهوری اسلامی از این درگیری ها می‌برد این است که زمانیکه افراد متنفذ و معتمد یک طایفه کشته شوند، نهادهای امنیتی در بین اعضای طایفه به راحتی نفوذ کرده و اینگونه تسلط خود را بر جامعه بیشتر می‌کنند.

(گزارش سالانه ٢٠٢٣)


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*