اعدام دستکم ١٨۴ شهروند بلوچ در سال ٢٠٢٣

به گزارش رسانک، در سال ٢٠٢٣ دستکم ١٨۴ زندانی بلوچ با اتهامات گوناگون در ٢۶ شهر مختلف ایران که زندان‌های زاهدان با ۵۴ و بیرجند با ٣١ مورد بیشترین تعداد اجرای حکم غیرانسانی اعدام را داشته‌اند، اعدام گشته‌اند که در بین این زندانیان حداقل چهار زن نیز وجود دارد.

ماه مئی با ٣٠ مورد اعدام بیشترین شمار اعدام زندانیان بلوچ را دارا می‌باشد و پس از آن ماه دسامبر با ٢۵ مورد قرار گرفته است.

نکته قابل تأمل در خصوص ميانگين شمار اعدامیان در سال ٢٠٢٣ این است که پس از فروکش کردن اعتراضات مردمی در روزهای جمعه که از سپتامبر سال ٢٠٢٢ آغاز شده بود، جمهوری اسلامی در سه ماه آخر سال ٢٠٢٣ حکم اعدام دستکم ۶۵ شهروند بلوچ را در زندان‌های خود به اجرا گذاشته است که افزایش چشمگیری نسبت به ماه‌های ابتدایی سال دارد.

در این میان خبرگزاری میزان، رسانه متعلق به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در ماه دسامبر از اعدام یک شهروند با اتهامات سیاسی و بدون ذکر هویت در زاهدان خبر داده است.

در سال ٢٠٢٣، هفت شهروند بلوچ با اتهامات سیاسی، ١۴٣ مورد به اتهامات مرتبط با مواد مخدر، ٢۶ مورد با اتهام قتل و هشت نفر نیز با اتهامات دیگر و نامشخص اعدام شده‌اند.

این آمار تنها شامل مواردی است که پژوهشگران و فعالان حقوق بشری بلوچ موفق شده‌اند با تحقیقات میدانی و ارتباط با نزدیکان افراد اعدام شده در نقاط مختلف بلوچستان جمع آوری کنند و با توجه به عدم اجازه فعالیت سازمان‌های حقوق بشری بصورت مستقل در داخل بلوچستان و تهدید شدن خانواده‌های اعدامیان توسط نهادهای امنیتی جهت رسانه‌ای نکردن اخبار، مسلما شمار افراد اعدام شده بیشتر از آن چیزی است که احراز هویت شده‌اند.

داده‌های جمع‌آوری‌شده نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از کل اعدام‌شده‌های ایران از میان زندانیان بلوچ بوده‌اند، در حالی‌ که آنها تنها ۵ تا ۶ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

(گزارش سالانه ٢٠٢٣)


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*