ثبت یکصد و بيست کشته و زخمی از شهروندان بلوچ در پی تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی در سال ٢٠٢٣

به گزارش رسانک، بر اساس گزارش های جمع آوری شده در سال ٢٠٢٣، تیراندازی های مستقیم نیروهای نظامی باعث کشته و زخمی شدن دستکم ١٢٠ شهروند بلوچ شده است. در بین این موارد ٨٠ نفر جان خود را از دست داده و ۴٠ نفر نیز زخمی شده‌اند که در میان این افراد ٩ کودک و ٣ زن وجود دارد.

بر اساس داده‌های جمع آوری شده، ماه سپتامبر با ١٣ نفر کشته و ٩ نفر زخمی، مرگبارترین ماه سال برای شهروندان بلوچ در مقابل تیراندازی‌های بدون ضابطه نیروهای نظامی بوده است.

نهادهای نظامی و امنیتی رژيم جمهوری اسلامی ایران در استان بلوچستان و سیستان و همچنین مناطق بلوچ نشین مانند رودبار زمین در جنوب کرمان و گیاوان زمین در شرق هرمزگان از مصونیت نانوشته‌ای برخوردار هستند.

آنها بدون حکم قضایی و با رفتارهای سلیقه ای تیراندازی‌های بی‌ضابطه ای انجام می‌دهند که سالانه موجب کشته و زخمی شدن ده ها شهروند بلوچ می‌شود. علاوه بر این نیروها و نهادهای نظامی و امنیتی خانواده‌های قربانیان را تهدید کرده و تحت فشار قرار می‌دهند تا آنها را از شکایت کردن بر علیه مامورین خاطی منصرف کنند. حتی اگر خانواده های قربانیان در مراجع قضایی از این نیروها شکایت کنند هم هیچگونه رسیدگی در این مراجع صورت نمی‌پذیرد و یا به نحوی آن پرونده بدون نتیجه مختومه اعلام می‌گردد.

آزاد گذاشتن نیروهای نظامی جهت انجام اقدامات سلیقه‌ای و رفتارهای غیرقانونی همچون تیراندازی‌های مستقیم به سمت شهروندان باعث افزایش تجاوزات این نیروها به حریم شهروندان شده و مسبب نگرانی و امنیتی تر شدن بیشتر فضا و ترس مردم از پلیس و نهادهای نظامی شده است.

به طور کلی نیروهای نظامی در بلوچستان رفتارهای بسیار خشن و زننده‌ای با شهروندان بلوچ دارند که آمارهای سالانه نقض حقوق شهروندان توسط این نیروها، نشان دهنده این موضوع می‌باشد.

(گزارش سالانه ٢٠٢٣)


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*