محرومیت بلوچستان از مزایای قانون “جوانی جمعیت”/ معین الدين سعیدی: این مصوبه تبعیض آمیز است

رسانک/ معین الدین سعیدی، عضو مجلس ایران از چهبار گفت: استان بلوچستان و سیستان از مشوق‌ها و مزایایی که در قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» است مستثنی شده و این خلاف اصول مصرح قانون اساسی است.

معین‌الدین سعیدی با بیان این مطلب افزود: دلیل مستثنی‌ شدن این استان از مزایای قانون این است که  نرخ رشد جمعیت در این استان بالای ۲/۳ درصد است.

وی اضافه کرد: از یک طرف قانون ایجاد می‌کنیم که مردم را تشویق به فرزندآوری کنیم، اما همان مردمی را که به گونه‌ای طبیعی فرزندآوری دارند، به‌جای تشویق، محاکمه می‌کنند.‌… این مردم باید تشویق می‌شدند، نه اینکه آنان را نقره‌داغ کنیم.

سعیدی تاکید کرد: این مصوبه با اصل سوم قانون اساسی در تضاد است و رویکردی تبعیض‌آمیز دارد.

وی گفت: موضوع محرومیت استان از مزایا و مشوق‌های فرزندآوری، چالش دیگری را نیز در حوزه اداری و استخدامی استان بلوچستان و سیستان ایجاد کرده؛ بدین‌ترتیب که جوانان استان به دلیل نداشتن ضریب امتیازی قانون جوانی جمعیت، از استخدام در مراکز و نهادهای استان باز می‌مانند.

وی در توضیح این مساله گفت: بر مبنای قانون جوانی جمعیت، افرادی از مناطق و استان‌های دیگر با استفاده از مشوق‌های فرزندآوری به بلوچستان می‌آیند و در آزمون‌های استخدامی منطقه قبول می‌شوند و بعد با استفاده از همین قانون دوباره جابجا شده و به استان و منطقه خود برمی‌گردند. در نتیجه عملا بسیاری از کرسی‌ها و جایگاه‌های استان بی‌صاحب می‌ماند.

سعیدی با ارائه نمونه عینی از این مساله، افزود: خلا ناشی از این جابجایی تنها در حوزه آموزش‌ و پرورش موجب شده تا پانزده هزار معلم در استان بلوچستان و سیستان کم داشته باشیم و مدیران مدارس استان مجبور شوند بسیاری از کلاس‌های درس را تعطیل کنند.

معین الدین سعیدی تاکید کرد: قانون جوانی جمعیت -در بحث استثناکردن بلوچستان و سیستان- باید اصلاح شود و در بحث استخدام نیز، نیروهای بومی در اولویت قرار گیرند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*