حمله مَمّ سیاه (خرس سياه بلوچستانی) به یک خانم مسن در رودان

به گزارش رسانک، ظهر امروز دوشنبه ۲۴ مهر ماه ١۴٠٢، حمله یک قلاده مَم سیاه بلوچستانی موجب مجروح شدن یک زن مسن در روستای بشکاردان بخش رودخانه از توابع شهرستان رودان شد.

بر اثر حمله این حیوان پشت سر و ساق دست خانم رودانی که برای چراندن دام خود در نزدیکی منزل مسکونی اش رفته بود، آسیب دیده است.

گفته می‌شود که اکنون این خانم با حال عمومی رضایت بخش، در بیمارستان علی ابن ابیطالب شهرستان رودان بستری است.

افزایش جمعیت انسانی، گسترش روستا‌های مشرف به زیستگاه‌های مم (خرس سیاه بلوچستانی)، دسترسی راحت حیوان به باغ‌ها و احشام روستائیان به علت وضعیت نامناسب حصار‌ها و آغل ها، خشکسالی‌های پی در پی و کمبود مواد غذایی طبیعی علت اصلی آمدن حیوان به سمت روستاهاست.

گفتنی است که خرس سیاه دارای چشم‌های کوچک، حس بینایی و شنوایی ضعیف و حس بویایی بسیار قوی است. این حیوان شبگرد است و معمولاً در اواخر غروب از لانه بیرون می‌آید و با توجه به فعال بودنش در شب و قدرت بینایی ضعیف، احتمال برخورد حیوان با انسان در زیستگاه‌های مشرف به سکونت گاه‌های انسانی بالا می‌رود.

برای دور ماندن از خسارت‌های احتمالی حصار‌های باغ‌ها و آغل‌ها ساماندهی و از چراغ‌های چشمک زن و بازدارنده‌های صوتی استفاده شود و دفن بهداشتی لاشه‌های دام‌ها، مستقر نشدن کندو‌های زنبور عسل در نزدیکی خانه ها، رها نکردن ماده غذایی، زباله و پسماند در محدوده روستا ضروری است.

لازم به ذکر است که خرس سیاه آسیایی به عنوان یکی از کمیاب‌ترین و آسیب پذیرترین گونه‌ها در جهان و بلوچستان بشمار می‌رود. این گونه بر اساس لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت در آستانه انقراض قرار دارد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*