انتقاد مولوی عبدالحمید از ممانعت سفر روحانیون اهل‌ سنت به زاهدان

به گزارش رسانک، روز دوشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۲، ‌مولوی عبدالحمید در دیدار با روحانیون برجستۀ شهرستان‌های راسک و سرباز، از ممانعت سفر روحانیون اهل‌سنت به زاهدان انتقاد کرد و آن را نشانۀ «تنگ‌نظری» دانست.

مولوی عبدالحمید در بخشی از سخنانش در این دیدار گفت: “تنگ‌نظری و حکومت با یکدیگر همخوانی ندارند. حاکم که در رأس قرار دارد باید دید بلند و سعه‌ صدر داشته باشد. نباید مانع سفر علما بشوند و از آنها بپرسند شما کجا می‌روید؛ اینها متعلق به همین کشور هستند و نباید برای سفر به زاهدان و چابهار و یا دیگر شهرها و استان‌ها با ممانعت مواجه شوند. در اینجا چیزی جز خیرخواهی نیست و فقط با هم ملاقات می‌کنیم. اگر ممانعت‌های اخیر نمی‌شد بنده حتی همین سخنان را هم نمی‌گفتم.”

وی همچنین خاطرنشان ساخت: “در حکومت‌ها، مخصوصا در حکومت‌های جمهوری و اسلامی باید آزادی وجود داشته باشد. حالا شاید در بعضی کشورهایی که نظام پادشاهی و یا افکار تند حاکم است محدودیت‌هایی باشد، اما در کشورهای جمهوری، آزادی هست.”

امام‌ جمعه دزاپ (زاهدان) در بخش دیگری از سخنانش گفت: “خواستۀ کلی ملت نیز همین است که در کشور آزادی باشد و سختگیری نباشد. علمای اهل‌سنت نباید برای سفر مشکل داشته باشند. علما طیفی ناصح و خیرخواه هستند و خیرخواهی در ذات علماست، زیرا دین اسلام همۀ ما را به خیرخواهی توصیه کرده است. نباید کسی از علما ترس و واهمه‌ای داشته باشد. رفت‌وآمد و دیدوبازدید جزو سنت‌های قدیمی علماست.”

وی همچنین افزود: “مولانا نقشبندی را برای حرفی زندان کرده‌اند که برای چنین حرفی نباید کسی را زندان کرد. حکومت و تنگ‌نظری با هم جور درنمی‌آیند، کسی که در رأس امور است باید سعۀ صدر داشته باشد.”

لازم به ذکر است که روز شنبه ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۲، نیروهای امنیتی از سفر مولوی حبیب‌ الرحمن مطهری، مدیر حوزه علمیه احناف خواف و جمعی از روحانیون شاخص اهل‌سنت به زاهدان ممانعت شد. همچنین، صبح امروز دوشنبه ۲۴ مهر ماه، مانع ورود مولوی فضل‌الرحمان کوهی، امام‌جمعه و مدیر حوزه علمیه انوارالحرمین پشامگ سرباز، به زاهدان شدند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*