ادعای خلاف واقع‌ دادستان زاهدان در خصوص اقدام به خودکشی یک زندانی سیاسی بلوچ در زندان زاهدان/ مادر این زندانی ادعای دادستان را رد کرد

رسانک/ روز دوشنبه ١٧ مهر ماه ۱۴۰۲، یک زندانی سیاسی بلوچ به نام “اسلم صدیقی” معروف به “اسوک ایرانشهر” که در تاریخ ٢٣ آذر ماه ١۴٠١ بازداشت شده در زندان زاهدان به دلیل فشار عصبی ناشی از شرایط سخت محیط نگهداری در بند ۹ این زندان و بلاتکلیفی وی پس از گذشت ده ماه از بازداشت، با زدن رگ دست خودکشی کرد.

در همین رابطه، روز گذشته ٢٠ مهر ماه ١۴٠٢، دادستان زاهدان، مهدی شمس آبادی در گفتگو با رسانه های حکومتی با ادعاهای خلاف واقع نه تنها اقدام به خودکشی این زندانی را تکذیب کرد بلکه منکر حضور این فرد در زندان نیز شد.

این در حالی است که اسلم صدیقی زندانی سیاسی بلوچ و فعال فضای مجازی با اتهامات “تبلیغ علیه نظام و همکاری با گروه‌ها و رسانه‌های معاند” توسط نیروهای امنیتی در ایرانشهر بازداشت شده و سپس به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده است.

بدنبال ادعای غیرواقعی دادستان زاهدان، مادر این زندانی بلوچ با انتشار یک فایل صوتی ضمن رد ادعای دادستان صحبت های او را اقدامی جهت عدم پذیرش مسئولیت دستگاه قضایی نسبت به سلامت جسمی فرزندش خوانده است.

مادر آقای صدیقی در این فایل صوتی می‌گوید: “من مادر اسلم صدیقی هستم. شما می‌گویید اسلم از زندان آزاد شده، اگر آزاد شده بود به خانه می‌آمد. اسلم رگ دستش را زده، نمی‌دانیم الان در زندان جان باخته یا زنده است. شما می‌گویید آزاد شده ولی آزاد نشده اگر آزاد می‌شد به خانه برمی‌گشت. حتما یک بلایی سر بچه ام آورده‌اید که به خانه برنگشته، چرا به دروغ می‌گویید که آزاد شده؟”

گفتنی است که صبح روز سه‌شنبه ١٨ مهر ماه خانواده این زندانی با مراجعه به زندان زاهدان و دادگاه جویای وضعیت سلامتی وی پس از اقدام به خودکشی شده‌اند اما هیچ پاسخی از وضعیت او به خانواده داده نشده و تنها خبر خانواده از وضعیت او خبر زندانیان هم بند وی بوده که گفته‌اند اسلم به وسیله تیغ با زدن شاهرگ دست خود اقدام به خودکشی کرده و به بهداری زندان منتقل شده و دیگر خبری از وی نیست.

گفته می‌شود که شامگاه دیروز ۲۰ مهر ماه نیروهای امنیتی در تماسی تلفنی به خانواده اسلم گفته‌اند: «او در کما بسر می‌برد و موضوع خودکشی وی در زندان را تکذیب کنید و تا به محض اینکه از شرایط کما خارج و حال وی بهبود بیابد آزادش می‌کنیم». آنها تاکید کرده‌اند که موضوع خودکشی اسلم نباید رسانه ای بشود.

پیشتر و در زمان بازداشت اسلم نیروهای امنیتی برای جلوگیری از رسانه‌ای کردن خبر بازداشت وی اعضای خانواده او را بارها تهدید کرده‌اند که در صورت رسانه ای شدن موضوع، اسلم را بعنوان محارب اعدام خواهیم کرد و با همین تهدیدات باعث شده‌اند طی این مدت ده ماه از بازداشت او هیچ خبری از وی منتشر نشود.

حدودا یک ماه پس از بازداشت اسلم، اعتراف اجباری او تحت عنوان “اسوک پشتیبان گروههای تروریستی”؛ از شبکه هامون منتشر شده است.

اسلم صدیقی، ۲۳ ساله، فرزند محمد اسلام، با هویت مجازی “اسوک ایرانشهر” اهل شهرستان سرباز ساکن ایرانشهر در آذر ماه سال گذشته، بخاطر فعالیت در فضای مجازی و حمایت از جان باختگان جمعه ‌های خونین زاهدان و خاش به اتهامات “تبلیغ علیه نظام و همکاری با رسانه‌‌ها و گروهای معاند” توسط نیروهای اطلاعات ایرانشهر بازداشت و پس از ده روز از بازداشتگاه اطلاعات ایرانشهر به بازداشتگاه اطلاعات زاهدان منتقل شده و طی اعترافات اجباری به ارسال خبر به شبکه‌های فارسی زبان خارجی از کشته شده‌ها و اتفاقات اعتراضات اعتراف کرده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*