مولوی عبدالحمید: شاید مسئولان در تهران ندانند ولی مسئولان در استان می‌دانند، فقط مردم می‌توانند امنیت بلوچستان را حفظ کنند

به گزارش رسانک، امروز جمعه ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۲، مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان گفت: توسل به زور هرگز جواب نمی‌دهد؛ تنها چیزی که می‌تواند جواب بدهد مردم‌داری و گفتمان و نشستن با مردم و شنیدن حرف‌ مردم است. این منطقه منطقۀ قبیله‌ای و طایفه‌ای است که بعضی طوایف بزرگ و صاحب قدرت و بعضی هم طوایف کوچک هستند، اما هر زمانی اگر طوایف بزرگ خواسته‎‌اند حرف خودشان را با توسل به زور بر طایفه‌های کوچک تحمیل کنند موفق نشده‌اند، بلکه آخرالامر مجبور شده‌اند از راه مردم‌داری وارد شوند، حتی اظهار عاجزی هم کرده و دست به سینه گذاشته‌اند تا طایفه کوچک‌تر را راضی کنند.

امام‌جمعه زاهدان تصریح کرد: بنده صاف [بی پرده] بگویم که امنیت این منطقه را مردم‌داری حفظ کرده و قدرت نتوانسته منطقه را امن کند. همۀ ما اعم از علما و ریش‌سفیدان برای حفظ امنیت منطقه تلاش می‌کنیم و همین‌ها هستند که امنیت منطقه را نگه داشته‌اند. نیروی انتظامی و سپاه با همراهی مردم است که می‌توانند امنیت را نگه دارند. هیچ دولتی بدون همراهی مردم نمی‌تواند امنیت را در این منطقه حفظ کند؛ شاید مسئولان تهران ندانند، اما مسئولان استانی به خوبی این موضوع را می‌دانند و برای همین هم همواره تلاش دارند که با مردم بنشینند و هر زمانی که با مردم نشستند امنیت کنترل شده است.

وی خاطرنشان ساخت: ما به دوستان گفتیم که به مسئولان بگویند جمعۀ گذشته سالگردی بود و این جمعه برنامه‌ای نیست؛ لذا حفظ امنیت را بر عهده مردم بگذارید و همین امنیت هم ارزش دارد. البته ما در گذشته هم برنامۀ خاصی نداشته‌ایم و همین صاحبان درد آمده‌اند و شعاری داده‌اند. مسئولانی که از مرکز دستوراتی می‌دهند نسبت به این منطقه شناخت ندارند و مسئولان استانی باید آنان را متقاعد کنند که حفظ امنیت را به خودِ مردم واگذار کنید. مردمِ اینجا امنیت را حفظ می‌کنند و با کسی جنگی ندارند، در مورد جریانی [جمعه خونین] که برای‌شان اتفاق افتاده هم صبر کرده‌اند و خواسته‌های خودشان را پیگیری می‌کنند و مسئولان هم باید این را تحمل کنند، اما این مردم نمی‌خواهند شهر و استان‌شان ناامن بشود.

مولوی عبدالحمید افزود: توصیه دلسوزانه بنده به مسئولان استانی و کشوری و به بزرگان و علمای کشور آن است که در کنار مردم قرار بگیرید و با مردم باشید، مردم‌داری کنید و حرف مردم را بشنوید. هر کسی که به شما گزارش داده که این مردم وابسته به آمریکا و انگلیس و اسرائیل هستند گزارش دروغ داده‌ است. این مردم گرسنه‌اند و مشکلات دارند. با این مردم بنشینید، حرف‌هایشان را بشنوید و به مشکلات و خواسته‌هایشان رسیدگی کنید.

لازم به ذکر است که طی هفته‌های اخیر صدها نیروی نظامی و امنیتی از استان‌های همجوار بلوچستان و مرکزی ایران به استان بلوچستان و سیستان اعزام شده‌اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*