مولوی عبدالحمید: اگر به جریان مهسا و موضوعات جمعه خونین و جانباختگان اعتراضات رسیدگی می‌شد، مردم تسلی پیدا می‌کردند

به گزارش رسانک، امروز جمعه ٢۴ شهریور ماه ۱۴۰۲، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی ،امام جمعه زاهدان گفت: “در جریان خانم مهسا امینی که به‌خاطر نوع پوشش‌اش بازداشت می‌شود و مأمورین او را می‎برند، وقتی جنازۀ مهسا به خانواده‌اش تحویل داده می‌شود مردم ناراحت و احساساتی می‌شوند که زنی که سرش برهنه باشد یا حجابش کم باشد، مرتکب قتل نشده که کشته شود. یا کسانی که در اعتراضات سالم و تجمعات مسالمت‌آمیز که قانون اساسی این حق را به مردم داده است، با گلولۀ جنگی زده شدند و یا چشم‌شان با گلوله‌های ساچمه‌ای کور شد، هیچ مأموری از لحاظ شرعی و قانونی این حق را نداشته که این مردم را بزند.”

مولوی عبدالحمید در ادامه افزود: “در بسیاری دیگر از نقاط دنیا این اعتراضات وجود دارند، اما در هیچ جایی مردم را نمی‌کشند و چشم کسی را کور نمی‌کنند، بلکه برای متفرق‌کردن اعتراضات و تجمعات از آبپاش و گاز اشک‌آور و دیگر ابزار و آلات استفاده می‌کنند. البته اغتشاش و تخریب اموال و برهم‌زدن امنیت مردم در هیچ قانونی درست نیست و ما هم آن را جایز نمی‌دانیم، اما اعتراض مسالمت‌آمیز نباید سبب مرگ مردم یا تعقیب آنها بشود.”

وی تاکید کرد: “مردم که می‌گویند «عدالت»، خواسته‌شان این است که وقتی یک شخصی مأموری را بزند مجازات می‌شود؛ قصاص می‌شود و به زندان می‌افتد، اقتضای عدالت و انصاف این است که وقتی مأموری مردم و معترض مسالمت‌آمیز را به‌ناحق بزند هم باید مورد مجازات قرار بگیرد، درحالی‌که اینگونه نیست.

مولوی عبدالحمید در رابطه با جمعه خونین زاهدان گفت: “درخصوص جنایت جمعه خونین که در مصلای زاهدان اتفاق افتاد نیز خواستۀ مردم همین بوده و بر همین خواسته ایستاده‌اند که عاملان و آمران این جنایت در هر رده و سطحی که هستند باید مورد مجازات و تنبیه قرار بگیرند؛ عدالت همین است.

وی اضافه کرد: “اگر کسی که در حق خانم مهسا امینی و خانوادۀ او مرتکب ظلم شده بود، مجازات می‌شد و اگر به موضوع کسانی که مردم را به ناحق زدند و کشتند و کور کردند رسیدگی می‌شد، قلب مردم تسلی پیدا می‌کرد.”

امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم اگر یک حکومت فقط یک سال فرصت داشته باشد و در این یک سال «عدالت» را اجرا کند، گویا صد سال حکومت کرده است، اما اگر صد سال حکومت کند ولی نتواند عدالت را اجرا کند و ملت ناراضی باشد فایدۀ چنین حکومتی چیست؟! یکی از ائمه جمعه گفته بود که ما «هزاران سال» هستیم. شما ده‌هزار سال بمانید اما عدالت را اجرا کنید. مردم به عدالت و مساوات و برابری نگاه می‌کنند. اصل عدالت و رعایت حرمت و کرامت انسانی است و مردم ایران هم همین را می‌خواهند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*