کشته و به گروگان گرفته شدن دستکم ۱۲ صیاد بلوچ توسط دزدان دریایی سومالی

به گزارش رسانک، هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۲، دوازده صیاد بلوچ اهل شهرستان کنارک در آب‌های آزاد در محدوده قاره آفریقا توسط دزدان دریایی کشور سومالی ربوده شده که یک تن از این صیادان به ضرب گلوله دزدان دریایی کشته شده است.

هویت شهروند کشته شده، «جمشید بردی»، ۱۹ ساله فرزند قاسم، و هویت سه تن از ملوانان ربوده شده، «مختار بردی»، ۱۷ ساله فرزند واحد، «اسلم بردی»، ۲۴ ساله فرزند نورمحمد متاهل دارای یک فرزند، «زکریا بردی» ۲۰ ساله فرزند نورمحمد، جملگی اهل روستای پارگ واقع در شهرستان کُنَرَک (کنارک) عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، این افراد جهت. صید ماهی به آب های آزاد رفته بودند که توسط دزدان دریایی مسلح اهل کشور سومالی ربوده شده و طی تیراندازی که رخ داده یک نفر کشته و از سرنوشت یازده تن دیگر هیچ اطلاعی در دست نیست.

گفتنی است که با توجه به قرارداد ٢۵ ساله رژیم جمهوری اسلامی ایران با کشور چین و عدم صدور مجوز صید برای صیادان بومی توسط شرکت شیلات چهبار، صیادان برای انجام صیادی مجبورند که به مناطق دوردست بروند که در آنجا با مشکلات عدیده‌ای مانند طوفان های سهمگین و دزدان دریایی مواجه هستند.

لازم به ذکر است که پیشتر تعداد ۴۰ صیاد بلوچ اهل کنارک و چابهار ملوانان دو لنج و مجاز صیادی به محدوده آبهای کشور سومالی جهت صید ماهی رفته بودند که توسط گارد ساحلی این کشور بازداشت و اکنون پس از گذشت ۱۰ ماه در شرایط شکنجه و نگهداری و در وضعیت نامناسب هر نفر به دوازده هزار دلار جریمه نقدی از سوی دادگاه سومالی محکوم شدند و تاکنون هیچ یک از مسئولین حکومتی ایران نسبت به پیگیری وضعیت این ملوانان بلوچ اقدامی انجام نداده است.


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*