دیدار بلوچ ها با خامنه ای، پروژه ای که شکست خورد بنا به تبلیغات گوش کر کن رژیم قرار بود امروز صبح دوشنبه ٢٠ شهریور ١۴٠٢، صبح حدود دو هزار بلوچ و غیره با علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کنند.

با بررسی تصاویر و ویدئوهای متعدد منتشر شده توسط صدا و سیما و شبکه استانی هامون و بقیه رسانه ها و خبرگزاری های رژیم، اکنون محرز شده است که این ترفند تبلیغاتی نتیجه معکوس داده و برآیندی را که رژیم انتظار آن را داشت و برای آن تلاش های فراوان کرده بود، برآورده نشده است.

کالبدشکافی تصاویر و ویدیوها نشان می دهد که فقط حدود صد نفر بلوچ در این جمع حضور دارند که تقریبا همه آنها در صفوف “واپسین” جای داده شده اند. حتی یک بلوچ در صفوف جلو وجود ندارد. به استثنای مولوی علی ‌احمد سلامی (نماینده مجلس خبرگان) و سه مولوی درجه دو دیگر در ردیف جنبی سالن, هیچ کدام از علمای شناخته شده اهل سنت بلوچستان در این جلسه حضور نیافتند.

در ویدئوهای منتشر شده توسط شبکه استانی هامون از دو اتوبوسی که حامل بلوچ ها بودند و قبل از رسیدن به محل دیدار فیلمبرداری شده بود, هیچ بلوچ شناخته شده ای وجود نداشت.
 
در بلوچستان پایگاه های بسیج عشایری وابسته به سپاه وجود دارند که توسط افراد بومی رانتخوار اداره می شوند و رژیم تلاش می کند تا مسئولین این پایگاه ها را بعنوان سران طوایف و معتمد و ریش سفید به جامعه قالب کند. اینگونه به نظر می رسد که بسیاری از این به اصطلاح سران طوایف رانتخوار و مامور حکومت از ترس خشم مردم بلوچ که هنوز داغدار جمعه های خونین زاهدان و خاش و صدها اعدامی بلوچ در طی یک سال گذشته هستند، شرکت نکردند.
 
روز گذشته، معین الدین سعیدی، عضو مجلس ایران از چابهار گفته بود پیوند مردم بلوچ با نظام مقدس و “امام امت” ناگسستنی است. اما دیدار ناکام امروز ثابت کرد که رگبار بیرحمانه و جنایتکارانه مامورین نظام در جمعه های خونین زاهدان و خاش این پیوند را برای همیشه و به صورت ترمیم ناپذیری گسسته است. شاهد این مدعا تحریم گسترده این دیدار توسط علما و مردم بلوچ می باشد.

شاید در شرایط دیگری دل انسان به حال تعداد محدود بینوایان بلوچ که آنها را با وعده هتل و کباب به تهران برده بودند، می سوخت که چگونه به جای هتل آنها را در مساجد خالی تهران بر روی فرش مسجد جای دادند و در حسینیه هم در صف های آخرین قرار دادند.
 
جمهوری اسلامی از درک این حقیقت آشکار عاجز است که اگر مولانا عبدالحمید دیداری را تحریم کند، آن دیدار محکوم به شکست است؛ که اینگونه شد.

خامنه ای طبق روال همیشگی همه چیز را به توطئه “دُژمن” نسبت داد, تو گویی که “دُژمن” دستور داده بود برای شکستن بقول خودش “وحدت ملّی و امنیت ملّی” مامورین کلانتری ١۶ زاهدان صدها نمازگزار را در جمعه خونین زاهدان به رگبار ببندند و این “دُژمن” جمهوری اسلامی است که اجازه نمی دهد عاملان و آمران آن کشتارهای دهشتناک محاکمه شود.

در حالی که صدها بلوچ به اتهام جرم های ناکرده در طی سال گذشته اعدام شده اند علی خامنه ای با سلب مسئولیت از خویشتن، تبعیض و محرومیت های عدیده بلوچستان را به تنبلی دولت ها نسبت داد اما کوچکترین اشاره ای به کشتارهای حکومتی جمعه های خونین زاهدان و خاش نکرد و بجای آن از مسئولان عراقی و حشدالشعبی تشکر کرد و به صحرای کربلای کشورهای آفریقایی میزبان گروه تروریستی “واگنر” مثل مالی و نیجر و غیره پرداخت.
 
عبدالستار دوشوکی
مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن
دوشنبه ٢٠ شهریور ١۴٠٢

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*