اوضاع آب در بلوچستان بسیار بحرانی است

رسانک/ مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی به بررسی وضعیت شاخص‌های کلان بخش آب در بازه سه ماهه امسال و همین‌طور ٩ ماهه منتهی به خرداد امسال پرداخته است.

در این گزارش تأکید شده از ابتدای سال آبی جاری تا اواخر خرداد ماه سال ١۴٠٢، به‌رغم وقوع ترسالی در مناطقی از کشور به ویژه استان‌های واقع در جنوب غرب، پهنه‌های بیشتری از سطح کشور با خشکسالی مواجه شده‌اند.

شدت خشکسالی در شرق کشور بیشتر از سایر مناطق بوده و در غرب کشور نیز خشکسالی خفیف رخ داده است.

در شرق کشور که با بیشترین افت بارش‌ها نیز مواجه است، در استان بلوچستان و سیستان، میزان ذخیره آب چاه نیمه‌ها که به طور کامل به منابع آب ورودی رودخانه مرزی و مشترک هیرمند وابسته هستند، به کمتر از ده درصد رسیده و در شرایط بسیار بحرانی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است عدم توانایی مقامات رژیم جمهوری اسلامی ایران برای گرفتن حق آبه رودخانه هیرمند باعث خشک شدن دریاچه هامون و ساخت و ساز غیرکارشناسی سد بر روی رودخانه هلیل رود منجر به خشک شدن جازموریان شده است و حفر چاه‌های عمیق نیز در شمال بلوچستان بخاطر سالم نبودن آب و عدم توجه کارشناسان قبل از حفر چاه، هیچ یک از مشکلات مردم را حل نکرده است. علاوه بر این نبود شبکه آبرسانی در پایین دست سدهای پیشن و زیردان باعث شده تا آب پشت سدها تبخیر شود و به دست مردم نرسد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*