اژدهای چین وارد چابهار می شود/ زنگ خطر بزرگ برای بلوچ و بلوچستان  

بعد از سفر طالبان به چابهار, بلافاصله آقای چانگ هوا سفیر چین در ایران به چابهار سفر کرد تا مثلث چین ـ طالبان ـ جمهوری اسلامی تکمیل شود.

اگرچه مواد قرارداد ۲۵ ساله استعماری ایران و چین که ابراهیم رئیسی در سفر اخیر خود به چین امضا کرد کاملا مخفی است اما ظاهرا در درازمدت واگذاری چابهار و معادن بلوچستان به چین در راس آن قرار دارند.

سابقه سرمایه گذاری چین در آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین نشان داده است که چین با امضای قراردادهای مخفی با کشورهای یتیم, وقتی آن کشورها نتوانند اقساط وام خود را سر موقع پرداخت کنند, ناچار هستند بنادر خود را کاملا به چین برای مدت نود و نه سال واگذار کنند. نمونه خفت بار آن واگذاری مطلق بندر استراتژیک هامبانتوتا در سریلانکا یا شرکت برق و فرودگاه زامبیا, یا جزایر مالدیو و گوادر و برمه (میانمار), اکوادور و جیبوتی فقط چند نمونه از تصاحب و غصب اژدهای چین در صورت ناتوانی کشورها برای پرداخت بدهی ها هستند.
در بسیاری از کشورها چین با دور زدن نیروی کار محلی ده‌ها هزار نفر از حتی کارگران ساده خود را به کشورها صادر می کند.

متاسفانه حکومت های ضد بلوچ پاکستان, ایران و افغانستان که وابسته و متکی به چین هستند, خطر بسیار بزرگی برای بلوچ و بلوچستان می باشند. باید با هوشیاری اعتراض و همچنین روشنگری کرد.
 
عبدالستار دوشوکی
مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*