از سرگیری دوباره پروژه‌های خشکاندن رودخانه های منطقه رودبار زمین اقلیم بلوچستان

به گزارش رسانک، پس از حدود یک سال توقف کار شرکت‌های وابسته به سپاه در انتقال آب رودخانه‌های سرازیر شده به منطقه رودبار زمین اقلیم بلوچستان (جنوب کرمان) بار دیگر این شرکت‌ها بستن سرشاخه‌های صفارود و هلیل رود را از سر گرفتند.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، دستگاه‌های دولتی قصد دارند با در نظر نگرفتن معیشت مردمان شهرهای بلوچ نشین، آب این رودخانه‌ها را بر خلاف جهت به شمال کرمان و برای کارخانجات و مراکز صنعتی منتقل کنند.

گفتنی است که در ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۰، جمعی از مردم معترض به انتقال آب از سرشاخه های هلیل رود به شمال کرمان، با نصب چادر در مقابل درب ورودی کارگاه تونل انتقال آب تجمع کرده بودند که بدنبال این فشار مردم و فعالان محیط زیست، دستگاه قضایی مجبور به توقف این پروژه ها شد.

اکنون با گذشت حدود پانزده ماه از اعتراضات مردم در منطقه رودبار زمین، شرکت‌های پیمانکاری بار دیگر با استفاده از بتن هتی از پیش ساخته شده قصد دارند با استفاده از ساخت تونل آب صفارود را به کرمان منتقل کنند که در صورت عملی شدن آن علاوه بر اینکه آب رودخانه هلیل رود تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، منجر به خشک شدن باغ‌ها و مزارع زیردست، بی آب شدن روستاهای تولیدکننده انواع محصولات کشاورزی و نتیجتا کوچ مردم و حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگتر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در صورت خشک شدن آب این رودخانه‌ها علاوه بر تخریب محیط زیست منطقه، حفر تونل و دستکاری و تغییر مسیر شبکه‌ آب های زیرزمینی موجب از بین رفتن زندگی مردم در بسیاری از روستاها نیز خواهد شد.

لازم به ذکر است که فعالان محیط زیست از دستگاه قضایی و دادستان‌های شهرهای جنوبی کرمان خواسته‌اند که به عنوان مدعی‌العموم به این مسئله زیان بار محیط زیستی ورود پیدا کرده و مانع خشک شدن تالاب بین المللی جازموریان و معیشت مردم رودبار زمین شوند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*