صدور حکم اعدام برای دو شهروند بازداشت شده در اعتراضات شهر چابهار/ فشار دستگاه های امنیتی بر خانواده آنها جهت سکوت

به گزارش رسانک، روز ١٨ دی ماه ۱۴۰۱ ، منصور هوت و نظام الدین هوت دو شهروند بلوچ بازداشت شده توسط نیروهای امنیتی در چابهار از شعبه دو کیفری دادگاه شهید موسی نوری زاهدان به اعدام محکوم شدند.

اتهامات مطرح شده علیه منصور هوت “افساد فی الارض، محاربه، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تجمع غیرقانونی، تحریق وسایل عمومی و دولتی و لیدری اغتشاشات” و برای نظام‌الدین هوت نیز معاونت در اتهامات مذکور عنوان شده است.

گفتنی است که این افراد بدون داشتن وکیل انتخابی محاکمه شده‌اند و وکیل تسخیری، فردی با فامیلی بولاغ، نیز برای هر دو نفر نسبت به رای صادره اعتراض کرده‌ تا دادگاه های تجدیدنظر و عالی آن را بررسی مجدد کنند.

منصور هوت متولد ١٨ دی ماه ١٣٧۴ ، فرزند کمال خان، شاعر و ادیب بزرگ بلوچستان و متاهل و نظام الدین هوت متولد سال ١٣٨١ فرزند لال محمد، مجرد و هر دو اهل شهرستان چهبار (چابهار) هستند که در تاریخ ۶ مهر ماه ١۴٠١، پس از یورش نیروهای امنیتی به منازلشان بازداشت شده اند.

منصور و نظام الدین که با یکدیگر قرابت فامیلی نیز دارند در تاریخ ١٢ مهر ماه از بازداشتگاه نیروهای امنیتی به زندان چابهار منتقل و سپس در تاریخ ٢٣ مهر ماه از زندان چابهار به بازداشتگاه اطلاعات در زاهدان منتقل و تحت شکنجه های جسمی شدید با روش تخت معجزه جهت اعترافات اجباری قرار گرفته اند، به حدی که نامبردگان دفع خون به جای ادرار داشته اند.

منصور و نظام الدین در آذر ماه پس از حدود دو ماه ضرب و جرح، شکنجه و عدم تماس و یا ملاقات با خانواده به زندان مرکزی دُزاپ (زاهدان) منتقل شده اند و برای اولین بار توانسته‌اند با خانواده های خود بصورت تلفنی ارتباط برقرار کنند.

گفتنی است که دستگاه قضایی علاوه بر اینکه به خانواده های این بازداشت‌شدگان اجازه گرفتن وکیل شخصی نداده از طريق دستگاه‌های امنیتی آنها را تهديد کرده‌اند که خبر صدور حکم اعدام را رسانه‌ای نکنند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*