فریب حقوقی بیانیه شورای تامین بلوچستان/ فرق بسیار مهم و اساسی “قصور” و “تقصیر” از نظر قانون و حقوق قضایی

در بیانیه شورای تامین با فریب و کلک آمده است: “ضمن پذیرش “قصور” برخی از ماموران و عزل رئیس وقت کلانتری ١۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان”

در این بیانیه نیرنگ آمیز فقط ” قصور” برخی از مامورین و دو فرمانده انتظامی پذیرفته شده و نه “تقصیر”  قانونی آنها.

در قوانین جمهوری اسلامی “قصور” یک عمل یا ترک فعل سهوی است, عمدی نیست مثل بی احتیاطی یا بی مبالاتی و یا عدم مهارت و سهل انگاری در رانندگی که از نظر حقوق و قانون, فرد بی مبالات تحت تعقیب کیفری و زندان و غیره قرار نمی گیرد چون صرفا یک عمل سهوی را انجام داده.

اما “تقصیر” از نظر قانون یعنی فرد مجرم عمدی و با وجود آگاهی و اطلاع و توانایی عامدانه از تکلیف و تعهد قانونی تجاوز و سرپیچی کرده و مرتکب جرم عمدی شده است. لذا مجازات کیفری دارد که شامل زندان و قصاص می شود.

در بین بسیاری از مردم که عامیانه فکر می کنند و “قصور” و “تقصیر” را یکی یا مشابه می دانند این آگاهی قانونی و حقوقی وجود ندارد. در صورتی که بر اساس‌ مُرّ قانون تفاوت اساسی بین واژه “قصور” و “تقصیر” وجود دارد. از نظر قانون فردی که “قصور” کرده جرم عمدی را مرتکب نشده . بلکه فقط بی احتیاطی کرده و حداکثر مجازات  برکناری از شغل و یا جریمه نقدی است. اما در صورت “تقصیر” فرد خاطی یا “مقصر” باید مجازات کیفری شود.

علاوه بر موارد متعدد و نادرست دیگر در بیانیه کذایی شورای تامین این بیانیه نباید هرگز مورد تایید حتی مشروط و محدود مردم بلوچ و خانواده های قربانیان قرار گیرد. زیرا اقرار به پذیرش جرم یا حتی عمل عمدی در آن پذیرفته نشده. بلکه پذیرش بی مبالاتی سهوی یک “قصور” است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*