اعتصاب غذای یک زندانی سیاسی عرب در زندان مرکزی دُزاپ (زاهدان) و وخامت حال وی

به گزارش رسانک، روز چهارشنبه ١٣ مهر ماه ۱۴۰۱، یک زندانی سیاسی عرب، به دلیل لغو مرخصی و عدم موافقت با آزادی مشروط در اعتصاب غذا بسر می برد و‌ وضعیت جسمانی وی وخیم گزارش شده است.

هویت این شهروند “مصطفی جاسمی سرحانی” معروف به مصطفی هلالی، فرزند محمود، متولد ۱۳۶۶، سنی مذهب و اهل شهرستان الاحواز که از بابت اتهامات مختلف مرتبط با فعالیت‌های مذهبی در مجموع به تحمل ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بر اساس گزارش، مصطفی جاسمی سرحانی که پیشتر بصورت رای باز در حال تحمل محکومیت خود بوده بعد از اتفاقات جمعه سیاه بلوچستان به همراه دستکم ۸۰ زندانی رای باز دیگر به داخل بند بسته زندان مرکزی منتقل شده اند.

این زندانی که چند سال هست خانواده پدری خود را ندیده است، متاهل و دارای دو فرزند خردسال بوده و سالهاست که از بیماری‌های معده و کلیه و قلب به شدت رنج می برد.

وی چندین بار تقاضای آزادی مشروط کرده اما هر بار درخواست وی از سوی دادگاه انقلاب اهواز و دادستانی رد شده است.

گفتنی است که مصطفی سرحانی در تاریخ ۱۶ دی ماه ١٣٩٧ در منطقه چهارراه رسولی شهر دزاپ (زاهدان) توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و بعد از یک هفته از دزاپ به مشهد و مدت دو روز در اطلاعات مشهد و سپس به اهواز منتقل شده است.

مصطفی به مدت سه ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات احواز تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار داشته به طوری که چند تا از دندان‌های وی بخاطر ضرب و شتم نیروهای اطلاعات شکسته شده است.

وی بعد از سه ماه بازداشت و شکنجه در اطلاعات احواز به زندان شیبان این شهر منتقل و نهایتا بعد از ۲۱ ماه بلاتکلیفی در تاریخ ۱۳ دی ماه ۹۹، از بابت اتهامات تشکیل گروه جیش سنه به (۱۰ سال حبس)، نشر مذهب سنی به (۲ سال حبس)، توهین به رهبری به (۲ سال حبس) و در مجموع به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

حبس این زندانی با استفاده از ماده ادغام به ۱۰ سال کاهش پیدا کرده و مجددا بعد از پیگیری‌های خانواده و وکیل او نهایتا با اعمال ماده (۴۴۲) از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی شاهینی به (هفت سال و نیم) کاهش پیدا کرده و ‌اکنون در حال سپری کردن محکومیت خود می باشد.

گفتنی است مصطفی اتهامات مطروحه علیه خود را در دادگاه بارها رد کرده اما قاضی پرونده بدون توجه به دفاعیات او وی را محکوم کرده است.

مصطفی به خاطر خانواده اش که ساکن دزاپ (زاهدان) بودند به ناچار از زندان اهواز به زندان این شهر انتقالی گرفت و اکنون حدود یکسال است بصورت رای باز تحمل حبس می نماید و علیرغم موافقت زندان با درخواست آزادی مشروط او و تحمل بیش از نصف حبس خود یعنی ۴ سال، همچنان معاون دادستان اهواز با آزادی مشروط وی مخالفت می‌کند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*