مولوی عبدالحمید: اکثر مردم استان نسبت به تقسیم بلوچستان حساسیت دارند و آن را نمی‌پسندند

به گزارش رسانک، امروز جمعه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۰، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه مرکز بلوچستان، شهر دُزاپ شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه این شهر، با اشاره به موضوع تقسیم بلوچستان، به مخالفت اکثر مردم این استان با این موضوع اشاره کرد و نسبت به پیامدهای تقسیم استان هشدار داد. 

مولوی عبدالحمید اظهار داشت: این روزها موضوع تقسیم استان بلوچستان و سیستان در فضای مجازی گرم است و برخی از نمایندگان مجلس مسائلی را مطرح کرده‌اند که این موضوع با واکنش قومیت‌ها و اقشار مختلف مردم مواجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: پیوندهای تاریخی عمیق و محبت زیادی بین اقوام و مذاهب مختلف و بین شیعه و سنی در این استان وجود دارد. از لحاظ جغرافیایی نیز مناطق مختلف بلوچستان مکمّل یکدیگر هستند؛ اگر ما چهبار را از پیشانی دُزاپ (زاهدان) برداریم، یا دزاپ و چهبار و پهره (ایرانشهر) را از سیستان جدا کنیم و یا اگر سیستان از پیشانی استان ما جدا و هر کدام از آنها استان‌های مجزایی بشوند، استان با نواقص و کمبودهایی مواجه می‌شود.

امام‌ جمعه دزاپ در ادامه تصریح کرد: اکثر مردم بلوچستان و سیستان نسبت به موضوع تقسیم این استان حساسیت دارند و ناراضی هستند و تقسیم استان را نمی‌پسندند. دیدگاه مردم استان این است که پیوندهای تاریخی و جغرافیایی که بین مردم و مناطق استان وجود دارند نباید از هم جدا شوند.

مولوی عبدالحمید افزود: چه اشکالی دارد در کشور ایران استان بلوچستان و سیستان به‌عنوان یک استان وسیع و گسترده به وسعت یک کشور اروپایی وجود داشته باشد و ما مردم این استان را کنار هم قرار دهیم و عدالت را بین مردم اجرا کنیم؟

مولوی عبدالحمید «اجرای عدالت» را بهترین راه توسعۀ بلوچستان و سیستان برشمرد و گفت: اجرای عدالت و ایجاد همدلی و همگرایی بین مردم بهترین راه توسعه و پیشرفت استان است.

خطیب جمعه دُزاپ خاطرنشان ساخت: تقسیم استان بلوچستان و سیستان در شرایط کنونی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است نه‌ تنها کمکی به این استان نمی‌کند، بلکه موجب ایجاد یک نارضایتی جدید در بین مردم می‌شود و تحریک بسیاری از مردم را به دنبال دارد.

مولوی عبدالحمید در پایان تاکید کرد: درخواست بنده از نمایندگان استان که افراد دلسوزی هستند، آن است که موضوع تقسیم استان بلوچستان و سیستان را در مجلس مطرح و پیگیری نکنند و این استان به همین حالت بماند. به‌جای طرح موضوع تقسیم استان، همۀ ما کمک کنیم که در خصوص ایجاد اشتغال و معیشت و زندگی مردم که در حال فروپاشی است توجه بیشتری به مردم استان بشود و مردم بیش از پیش کنار هم قرار بگیرند؛ این امر به وحدت و اخوت و امنیت پایدار و حتی به توسعۀ استان کمک می‌کند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*