کاهش ۵۱ درصدی حجم آب‌ سدهای بلوچستان

به گزارش رسانک، محمد دلمرادی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بلوچستان و سیستان گفته است حجم فعلی آب سدهای این استان نسبت به سال آبی قبل «۵۱ درصد کاهش یافته» و «حجم آب موجود در مخازن سدهای بلوچستان و سیستان ۳۴ درصد حجم کل مخازن است‌».

بیشترین کاهش ذخیره آب موجود در سد‌های سرباز و زیردان رخ داده است و میزان کسری مخزن منابع زیرزمینی آب به ۴۳۰ میلیون متر مکعب است.

در همین حال، فدا حسین مالکی، از اعضای مجلس، با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مسئله بلوچستان و سیستان آب است، از دولت خواسته است که وزیر نیرو به افغانستان سفر کند و در مذاکره با طالبان، آنها را وادار کند تا «بر اساس حق‌ آبه» مشکل تامین آب را حل کنند.

ایران و افغانستان سال‌هاست که به ‌دلیل خشکسالی کم‌سابقه در منطقه در مورد حقابه رودخانه هیرمند و دریاچه هامون با هم اختلاف دارند.

قرارداد حقابه هیرمند در سال ۱۳۵۱ بین تهران و کابل امضا شد، اما در اواخر دهه ۷۰ همزمان با کاهش باران‌های موسمی، سطح آب در دریاچه هامون که منبع اصلی تامین آب آن رودخانه هیرمند است به حداقل رسید.

در سال‌های گذشته ده‌ها روستا در شمال بلوچستان خالی از سکنه شده است و به گفته معین الدین سعیدی در مجلس ایران، تنها ۱۹ درصد از ساکنان این استان به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی دارند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*