معین الدین سعیدی: بخش اعظمی از مردم چهبار، کنرک، کسرکند، گِه و دشتیاری شناسنامه ندارند

به گزارش رسانک، به گفته عضو مجلس ایران، معین الدین سعیدی، بسیاری از مردم در حوزه انتخابیه اش شناسنامه ندارند.

معین‌الدین سعیدی اظهار داشت: در جریان هستید که بلوچستان و سیستان و به‌ویژه مناطق حوزه استحفاظی اینجانب در شهر و روستاهای مختلف بخش مهمی از بی‌شناسنامه‌ها را در خود جای داده‌اند.

وی تصریح کرد: موضوع نباید به‌گونه‌ای باشد که بی‌شناسنامه‌هایی که اصالتاً ایرانی هستند از حق قانونی خود بی‌بهره‌ باشند؛ مردم اینجا زمانی که باید برای دریافت شناسنامه مراجعه می‌کردند به‌دلایل مختلف از جمله محرومیت مراجعه نکردند، از طرفی تست دی‌ان‌اَی و طی مسافت یک روستایی برای این تست تا تهران و دُزاپ هم کار به‌ شدت سختی است و این تست در بسیاری از کشورها هم منسوخ شده است.

سعیدی خاطرنشان کرد: بخش مهمی از گرفتاری‌های بی‌شناسنامه‌ها تست “دی‌ان‌ای” است، انتظار داریم ثبت احوال و نهادهای مربوطه از تکنیک‌های جایگزین دی‌ان‌ای استفاده کنند و بی‌شناسنامه‌های بومی فوراً شناسنامه‌دار شوند. روش و تکنیک‌های مرسومی برای شناسنامه‌دار کردن وجود دارد. 

به گزارش منابع حکومتی سازمان ثبت احوال در یکی‌از جوابیه‌هایش گفته از سال ۹۲ تاکنون برای بیش‌از سی هزار نفر شناسنامه صادر کرده است، همین آمار نشان می‌دهد که این استان رقمی بالا از بی‌شناسنامه‌ها را در خود جای داده است.

با وجود پیگیری‌های یک‌ساله و قول‌های صریح از دستگاه‌های متولی به‌ویژه استاندار بلوچستان و سیستان هنوز نه آمار شفافی از بی‌شناسنامه‌های بومی بیرون آمده و نه فکری به حال بی‌شناسنامه‌هایی که بومی همین استان هستند، شده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*