سردرگمی سیستم تصمیم گیری در استان بلوچستان و سیستان/ ممکن است بهایش به خطر افتادن جان هزاران نفر باشد.

در حالی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، از افزایش نگران کننده و بی سابقه موارد مثبت آزمایشگاهی کووید-۱۹ و نزدیک شدن آن به مرز ۱۰۰۰ نفر حکایت می کند، که روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استان با انتشار بخشنامه ها و اطلاعیه هایی، مدارس را موظف به بازگشایی از روز شنبه ۲۷ اردیبهشت نموده است.

این در حالی است که استان سیستان و بلوچستان تقریبا در همه شاخص های توسعه در انتهای جداول و نمودارها جا خوش کرده، به طوری که شاخص های آموزشی و بهداشتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و پایین تر از میانگین کشوری قرار دارند، كمبود نیروی انسانی در كنار دغدغه بازماندگان از تحصیل، كمبود فضاهای آموزشی، تجهیز و ساخت این فضاها، هزینه های بالای آموزشی كودكان استثنایی و نیاز كودكان عشایر و روستایی به وسایل و تجهیزات اولیه تحصیل به عنوان مهمترین چالش های آموزشی سیستان و بلوچستان محسوب می شوند.

همچنین از مهم‌ترین مشکلات نظام سلامت این استان می توان به کمبود پزشک و نیروی متخصص، کمبود بیمارستان و تعداد تخت‌های بیمارستانی، بعد مسافت، پراکندگی جمعیت اشاره نمود، که در کنار مصائبی همچون #فقر و #بیکاری، نداشتن شغل ثابت، فقر غذایی، محروم بودن بخش قابل توجهی از جمعیت به آب شرب بهداشتی، نداشتن بضاعت مالی جهت تهیه مواد شوینده و ضدعفونی کننده و دسترسی نداشتن مناسب گروه های اجتماعی زیادی در این منطقه به رسانه جهت پیگیری توصیه و پیامهای خود مراقبتی، تاب و توان مبارزه با یک مصیبت همه گیر، همچون همین ویروس را بیش از سایر مناطق کشور از این استان گرفته است.

استانی که همیشه اسیر حداقل‌ها بوده و از آن رنج برده، پیکر نحیفش چگونه خواهد توانست این بار سنگینی که اکنون همه جهان با آن آزموده می شود را تاب آورده و به ساحل امن برسد خود جای سوال دارد؟!

با وجود همه مشکلات اقتصادی، اجتماعی، زیرساختی و بهداشتی از سویی و رسیدن به اوج پیک دوم شیوع کرونا ویروس از سویی دیگر در این استان که به گفته خود مدیران دانشگاه علوم پزشکی بی سابقه تر از قبل بوده، در کمال ناباوری سازمان آموزش و پرورش استان با انتشار بخشنامه‌ها و اطلاعیه‌ هایی زمان بازگشایی مدارس در همه مقاطع را شنبه 27 اردیبهشت اعلام کرده است.

سوال مهم این است که، مسئولان آموزش و پرورش با وجود همه کمبودها و نیازهای بهداشتی همانند سرویس های تمیز و کافی، مایع دستشویی، آب لوله کشی، کمبود ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده که قبل از شیوع ویروس دامن گیر مدارس نیز بوده چگونه و با چه اعتماد به نفسی اکنون مدعی هستند که در تمام مدارس خواهند توانست پروتکل های بهداشتی و حتی فاصله گذاری اجتماعی را تمام و کمال اجرا نمایند؟!

و این در حالی است که تمام امکانات در یک مدرسه، چه بهداشتی ، چه آموزشی و چه تفریحی بین تمام دانش آموزان مشترک هستند و این اشتراک گذاری با فاصله گذاری تناقض دارد!

همچنین کنترل نشست و برخاست دانش آموزان در کلاسی با ابعاد کوچک و جمعیت زیاد و کنترل و فاصله گذاری آنها در هنگام خروج از کلاس، در راهرو و در حیاط مدرسه چگونه و با چه سیستمی امکان پذیر خواهد بود؟!

و همچنین توصیه های پزشکی به نوشیدن مداوم مایعات و بخصوص آب به افرادی که در محیط های پرخطر قرار دارند به طور مکرر از رسانه ها منتشر شده، حال در ماه رمضان و حضور همزمان دانش آموزان و معلمان در مدارس و تبدیل آن به محیطی پرخطر و عدم امکان نوشیدن مایعات، سازمان و وزارت آموزش و پرورش چه تضمینی بابت حفط سلامتی دانش آموزان و معلمان خواهد داد؟!

در حالی خبر بازگشایی مدارس در ماه مبارک رمضان منتشر شد که ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا پیش تر بارها اعلام کرده بود آخرین مکان‌هایی که بازگشایی خواهند شد مدارس خواهند بود.

این وضعیت یک بام و دو هوا، علاوه بر نگرانی تشدید موارد مثبت، نشان دهنده وضعیت دو سر باخت سیستم تصمیم گیری و تصمیم سازی است که نه توان مبارزه با ویروس را دارد و نه امکانات لازم و کافی برای آموزش مجازی. در هر دو وضعیت، این زندگی و حیات مردم و کودکان این سرزمین است که به خطر خواهد افتاد.

انتظار می رود سیستم تصمیم‌گیری استان در مسیر مبارزه با این ویروس قاطع‌تر عمل کرده و از ایجاد رنگ‌بندی‌های مختلف برای وضعیت بیماری کرونا ویروس، به بهانه های تاب‌آوری اجتماعی و اقتصادی جلوگیری نماید!

یاسین برفروشان

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*