تفتیش عقاید در گزینش استان از دانشجویان بلوچ ورودی سال ۱۳۹۹

به گزارش رسانک، روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و طی روز‌های اخیر دانشگاه فرهنگیان زاهدان، دانشجویان ورودی سال ۹۹ را به گزینش استان احضار و مورد تفتیش و از آنها سوالات عقیدتی پرسیده که سوالات پرسیده شده نیز اعتقادی مربوط به باور، نماز و سخنان روحانیون اهل سنت بوده است.

بر اساس این گزارش، در دانشگاه فرهنگیان زاهدان اکثر دانشجویان بلوچ ورودی سال ۹۹ که امسال فارغ‌ التحصیل می شوند را چند بار به گزینش استان احضار و در آنجا از آنها سوالات عقیدتی پرسیده شده که چرا در نماز جمعه مسجد مکی شرکت می‌کنید؟ چقدر با سخنان مولانا عبدالحمید موافقید؟ و عقیده شما نسبت به تفکرات مولوی نقشبندی چیست و‌ یا نظرتان در مورد جمعه خونین چیست؟

گفتنی است که اگر جواب دانشجویان مثبت باشد در مورد قتل عام نمازگزاران جمعه خونین توسط دولت، زیر سوال رفته و بازخواست می شوند،
و حتی دانشجویان بابت حضور در کافه یا لایک و فالور پیج های خبرگزاری‌های مورد بازخواست قرار گرفته شده و به بعضی از دانشجویان گفته شده حق ندارند در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه فکر کرده و دخالتی در فضای مجازی داشته باشند.

طی سال‌های اخیر دانشگاه از نهادی‌های علمی و مستقل در حالی تبدیل به پایگاهی برای سرکوب آزادی، تفتیش عقاید و جولانگاه افراد سیاسی حکومتی شده که در اصل ۲۳ قانون اساسی تفتیش عقاید ممنوع اعلام شده و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد ولی افراد سیاسی امنیتی حاکم بر دانشگاه‌ها محصول سال‌ها رنجی که دانشجویان با تلاش و کوشش برای درس خواندن کشیده‌اند را با تفتیش عقایدی که انجام می دهند سعی بر نابودی آن دارند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*