رأی مثبت  مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه عضویت کامل «فلسطین» در این نهاد

به گزارش رسانک، روز جمعه ٢١ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع از درخواست فلسطینی‌ها برای عضویت کامل در سازمان ملل حمایت کرد و به شورای امنیت نیز توصیه کرد تا در رابطه با این موضوع نظری مساعد داشته باشد.

رأی مجمع عمومی که ۱۹۳ عضو دارد، دیدگاه جهانی را حمایت از تلاش فلسطینی‌ها برای عضویت کامل در سازمان ملل را برجسته کرد.

مجمع، با ۱۴۳ رأی موافق و ۹ رأی مخالف از جمله آمریکا و اسرائیل و ۲۵ رأی ممتنع از جمله از سوی بریتانیا و آلمان این قطعنامه‌ را تصویب کرد. فرانسه، بلژیک و اسپانیا از جمله کشورهای موافق بودند.

قطعنامه جدید به معنای عضویت کامل در سازمان ملل نیست بلکه فلسطینی‌ها را «واجد شرایط» پیوستن می‌کند.

تلاش فلسطینی‌ها برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد پس از گذشت هفت ماه از جنگ میان اسرائیل و حماس در نوار غزه و در حالی جریان دارد که اسرائیل در حال توسعه شهرک‌ سازی در کرانه باختری است که سازمان ملل متحد آن را غیرقانونی می‌داند.

درخواست برای عضویت کامل در سازمان ملل ابتدا باید توسط شورای امنیت ۱۵ عضوی و سپس مجمع عمومی تأیید شود. اگر این اقدام دوباره توسط شورا به رأی گذاشته شود، احتمالاً دوباره با وتوی آمریکا روبرو خواهد شد.

قطعنامه جدید مجمع عمومی سازمان ملل، حقوق و امتیازات بیشتری را به فلسطینی‌ها می‌دهد از جمله یک صندلی در میان اعضای سازمان ملل در سالن مجمع ولی به آنها حق رأی در این نهاد داده نمی‌شود.

بر اساس منشور سازمان ملل متحد، اعضای آینده سازمان ملل باید «صلح دوست» باشند و شورای امنیت باید پذیرش آنها را برای تصویب نهایی به مجمع عمومی توصیه کند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*