مولوی عبدالحمید: دستگاه‌های مسئول برای برخورد با گروگانگیران عمل کنند/ بودجه میلیاردی حوزه‌های علمیه را برای بهبود معیشت مردم هزینه کنید

به گزارش رسانک، امروز جمعه ١۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان از سیاست‌های دوگانه و متناقض حکومت درباره نماز انتقاد کرده و از دولت خواست به اهل سنت اجازه بدهد آزادانه نماز بخوانند.

مولوی عبدالحمید با اشاره به بودجه تصویب‌ شده برای نماز و سیاست‌های دوگانه و متناقض در این باره، گفت: بسیاری از اهل سنت در شهرهای بزرگ برای اقامه نماز مشکل دارند و در تنگنا هستند و بسیاری از نمازخانه‌ها بسته شده‌اند. در بسیاری از شهرها به نسبت جمعیت و سرانه، فضای کافی برای مساجد اهل سنت وجود ندارد و مجوز ساخت مسجد داده نشده است. دولت بودجه اقامه نماز را در جاهای دیگر هزینه کند و فقط اجازه بدهد اهل سنت در شهرهایی که در اقلیت هستند به نسبت جمعیت‌شان مسجد و نمازخانه داشته باشند و آزادانه نماز بخوانند.

امام جمعه دزاپ (زاهدان) بر مسئولیت همه آحاد جامعه و دولت در مقابله با ناامنی و گروگانگیری تاکید کرده و گفت: مسئولیت دولت بسیار سنگین است. برقرار کردن امنیت افراد و جامعه بر عهده مسئولان است.

وی با اشاره به حکومت نظامی اعلام نشده در مرکز بلوچستان گفت: جای سوال است که چگونه در شهری که نسبتا نظامی است و در همه محورهای آن مامور وجود دارد و همه را کنترل می‌کنند، افراد را گروگان ببرند و هیچ اقدامی صورت نگیرد و مشخص نشود که چه کسانی این کارها را می‌کنند.

مولوی عبدالحمید افزود: اگر دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی به مسئولیت خود عمل کرده و این افراد را شناسایی و دستگیر و شفاف‌سازی شود که عاملان گروگانگیری‌ها چه کسانی هستند امنیت مردم تضمین می‌شود.

وی گفت: در همین بودجه سال ۱۴۰۳ ده‌ها هزار میلیارد بودجه برای مراکز و حوزه‌های علمیه اختصاص داده شده است. ما خیرخواهانه می‌گوییم این بودجه‌ها را برای کارگران، معلمان، بازنشستگان و بی‌خانمان‌ها هزینه کنید.

مولوی عبدالحمید افزود: استقلال علما و حوزه‌های علمیه بسیار حیاتی است، زیرا علما باید حکومت‌ها و جامعه را امر به معروف و اصلاح کنند، زمانی که علما و حوزه‌های علمیه پول می‌گیرند نمی‌توانند حرف بزنند و به وظیفه خود عمل کنند و این یک آسیب است. توصیه دلسوزانه ما به علما این است که به وظیفه اصلی خود برای اصلاح حکومت‌ها عمل کنند و ریالی از دولت پول دریافت نکنند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*