“گرگرو” بلای جان اراضی کشاورزی در دشتیاری و بی‌تفاوتی مسئولان به این پدیده خطرناک

رسانک/ فرسایش خندقی خاک یا به زبان بلوچی گرگروها یا گرگروک با پیشروی بی‌سابقه و ایجاد شکاف در اراضی کشاورزی و شسته شدن خاک بر اثر بارندگی‌های چند سال اخیر رفته رفته بلای جان کشاورزان و روستاییان شهرستان‌های چابهار و دشتیاری شده و در میان بی تفاوتی مسئولان به این مسئله، تا چند سال بعد زمینی برای کشاورزی و یا سکونت روستاییان باقی نخواهد ماند.

یکی از مهمترین مشکلات در حوزه منابع طبیعی شهرستان‌های چابهار، دشتیاری و قصرقند که باعث هدر رفت حجم بسیار زیادی از خاک‌های حاصلخیز منطقه شده، پدیده خطرناک گرگروک یا فرسایش خندقی است که این پدیده مخرب به گونه ای در منطقه تاثیر گذاشته که می توان گفت خاک این منطقه سرطانی گشته و برای درمان آن نیاز به یک جراحی بزرگ دارد.

محدوده تحت تاثیر فرسایش خندقی یا گرگروک براساس آمارهای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مساحتی معادل هشتصد هزار هکتار بوده که در هفتاد کیلومتری شمال شرق شهر چابهار واقع شده است.

از لحاظ تقسیمات سیاسی گرگروها در سه شهرستان چابهار،دشتیاری و قصرقند واقع شده و بخش‌ها و دهستان‌های پلان، پیر سهراب، تلنگ، ساربوگ و باهوکلات را در بر می‌گیرد.
مناطق مسکونی محدوده یادشده شامل ۲۵۸ روستای دارای سکنه است که در پنج دهستان یادشده پراکنده هستند بطوریکه در دهستان پیرسهراب ۱۱۱ روستا، دهستان پلان ۸۲ روستا، دهستان تلنگ ۵۷ روستا، دهستان ساربوگ هفت روستا و در دهستان باهوکلات نیز یک روستا واقع شده است.

این دشت، منطقه وسیعی از اراضی مسطح مارنی با خاکی بسیار حاصل خیز و حساس به فرسایش است و در آن اراضی وسیع زراعت سیلابی در محل خروجی حوزه های آبریز کوهستان به دشت به صورت سنتی با نام ڈگار (Dagar ) دیده می شود که از ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه بوده و به منظور استفاده از سیلاب و رسوبات حاصلخیز آن ایجاد شده و نیز بصورت سنتی نقش کنترل سیلاب های ایجاد شده را ایفا می کند.

سطح فوق بحرانی دارای گالی‌هایی در سطح گسترده بوده و بررسی‌های انجام شده بر روی گالی‌ها یا گرگروها نشان می دهد که حساس‌ترین ناحیه، سرشاخه‌های پنجه‌ای گالی‌ها هستند که از جهت شرقی به سمت رودخانه کاجه در حال پیشروی است.

مشکلات ناشی از توسعه گالی یا گرگروک در منطقه چابهار از بین رفتن کشاورزی سیلابی در اثر حذف هیدرولوژیکی رودخانه کاجه است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*