وضعیت نگران کننده دو نوجوان بلوچ بازداشت شده در زاهدان

به گزارش رسانک به نقل از گروه حقوق بشر بلوچستان، با گذشت بیش از هشت ماه از بازداشت دو نوجوان بلوچ به نام های “یاسین کبدانی”، متولد ٣٠ فروردین ماه ١٣٨٣، فرزند غلامعلی و “بنیامین کوهکن” فرزند حمیدرضا، هر دو اهل زاهدان، همچنان با اتهامات واهی در حبس و بلاتکلیفی قرار دارند.

بنیامین همزمان با بازداشت های فراقانونی و فله‌ای گسترده در تاریخ ١٣ دی ماه ١۴٠١، توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شده و یاسین نیز در همان روز در حالی که همراه پدر و یکی از دوستان پدرش قصد سفر به کرمان داشته، در ایست و بازرسی پلیس راه زاهدان توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شده است.

نیروهای اداره اطلاعات، پدر یاسین و دوست او را پس از بیست و چهار ساعت بازداشت و برگزاری دادگاهی فرمالیته آزاد کرده‌اند ولی یاسین را بدون هیچگونه توضیحی به خانواده نگه داشته‌اند.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران یک روز پس از بازداشت یاسین و بنیامین، فیلمی از اعترافات اجباری آنها پخش کرد که در آن ویدئو، این دو نوجوان علیه خود اعترافاتی تحت عنوان تیراندازی به خودروهای گشت انتظامی در زاهدان را به خود نسبت دادند.

این نوجوانان در ملاقات هایی که بعدها با نزدیکان خود داشته‌اند عنوان کرده‌اند که برای اعترافات اجباری به شدت تحت شکنجه قرار گرفته و به آنها قرص های مجهول خورانده اند.

این نوجوانان بیست و دو روز در بازداشتگاه های نهادهای امنیتی و نظامی بوده‌اند و پس از آن به “کانون اصلاح و تربیت” واقع در خیابان بهداشت در شهر زاهدان منتقل شده اند.

وکلای این شهروندان تاکنون از سوی دادگاه اجازه دیدار با موکلان خود را نداشته‌اند و فقط جهت گرفتن امضای وکالت به آنها اجازه دسترسی به پرونده داده شده است.

گفته می‌شود این افراد هر بیست و پنج روز اجازه ملاقات حضوری با اعضای خانواده خود را دارند و در سایر روزها مسئولان کانون حتی اجازه تماس تلفنی نیز به آنها نمی‌دهند.

دستگاه قضایی تاکنون از برگزاری جلسه دادگاه این دو نفر خودداری کرده ولی بصورت شفاهی اتهامات “محاربه، مفسد فی الارض و قتل” برای آنها مطرح کرده که با توجه به فشارها، شکنجه ها و اعترافات اجباری گمان می‌رود که دستگاه قضایی تصمیم قطعی گرفته تا مجازات اعدام برای این نوجوانان که هر دو در زمان بازداشت زیر هجده سال بوده‌اند، در نظر بگیرد.

لینک خبر در وبسایت:
https://www.bhrg.info/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*