پروژه غیرکارشناسی خط لوله انتقال متانول پتروشیمی در چهبار و احتمال بروز فاجعه انسانی

به گزارش رسانک، شرکت پتروشیمی نگین مکران و شرکت زیر مجموعه آن به نام آب‌ نیروی مکران با پشتیبانی وزارت دفاع، در اقدامی غیرکارشناسی شده، پروژه خط لوله انتقال متانول پتروشیمی را در محدوده شهری چابهار در حال پیش بردن هستند.

این خط لوله انتقال که از شهرک پتروشیمی شروع و تا بندر شهید بهشتی ادامه دارد در بسیاری از نقاط در نزدیکی بافت مسکونی شهری در حال اجرا است.

بر اساس این گزارش، فاصله لوله‌های خط انتقال متانول تا بافت مسکونی بطور میانگین ۱۵ متر و در بعضی نقاط شهری مثل سیّد‌آباد فاصله خط لوله تا بافت مسکونی حتی به یک متر نیز نمی رسد. این در حالی است که طبق ارز‌یابی ارائه شده توسط شرکت‌های مسئول پروژه، ریسک مرگ قطعی برای انسان‌ها تا فاصله ۷۰ متر اعلام شده است.

گفتنی است که بر اساس طرح خود شرکت های مذکور در مسیر تعیین شده پروژه خط لوله انتقال متانول جان چهارهزار شهروند در خطر مرگ قرار می‌گیرد که یقینا آمار شهروندان در معرض خطر مرگ بیش از این تعداد می باشد.

بنابر گزارش ها، شرکت نگین مکران قبل از تخلیه لوله‌های انتقال نه تنها مجوزی از شهرداری چابهار اخذ نکرده بلکه زمانی که با تذکرات شهرداری روبرو شده، با تهدید از عوامل شهرداری و عواقب جبران ناپذیر برای آنها، از سوی مراجع امنیتی و نظامی اقدام به جوشکاری لوله‌های خط انتقال کرده‌اند.

همچنین شرکت مذکور جهت پیشبرد پروژه برای عدم مقابله شهروندان، این لوله‌های انتقال متانول را کارگذاری لوله‌های گاز عنوان کرده‌اند.

لازم به ذکر است که متانول ماده‌ای سمی و دارای قدرت کشنده بالایی است که باعث کوری، نارسایی کلیه، کما، خونریزی مغزی و… می شود که با توجه به عمق ۲/۵ متری لوله‌ها در زمین با کوچکترین مشکل و نشتی هزاران نفر از شهروندان دچار این مشکلات خواهند شد.

خواست مردم از مسئولین که مجری این پروژه هستند آن است که با توجه به تبعات خطرناک جانی و عوارض مختلف برای شهروندان مسیر خط لوله از حریم بافت شهری و مسکونی تغییر پیدا کند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*