بالاترین میزان اختلالات اینترنتی جهان در شش ماه نخست سال میلادی در زاهدان رخ داده است

رسانک/ گزارش آماری یک مجموعه فعال در زمینه رصد و ارائه دسترسی آزاد به اینترنت نشان می‌دهد شهر دزاپ (زاهدان)، مرکز بلوچستان، در شش ماهه نخست سال جاری میلادی بیشترین اختلالات اینترنتی را در جهان تجربه کرده است.

بر اساس گزارشی که به تازگی از سوی شرکت «سرفشارک» (Surfshark) منتشر شده، ایران در شش ماه نخست سال جاری میلادی شاهد ۱۴ مورد محدودیت، اختلال جدی و قطع عمدی دسترسی به اینترنت بوده است که همگی این موارد هم در شهر زاهدان و در بازه زمانی برگزاری نماز جمعه و راهپیمایی اعتراضی پس از آن روی داده‌اند.

آمار گردآوری شده از ۱۹۶ کشور مختلف حاکی از ثبت ۴۲ مورد اختلال در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۳ است که ایران یک‌سوم این اختلالات را به خود اختصاص داده و از همین رو، رکورددار بیشترین محدودیت‌های اینترنتی در جهان محسوب می‌شود.

این گزارش همچنین نشان‌دهنده آن است که پنج مورد محدودیت جدی در دسترسی به اینترنت در ایران پیش از سال ۲۰۲۳ آغاز شده و کماکان ادامه دارد. با احتساب این مساله، مجموع اختلالات عمدی اینترنت در ایران به ۱۹ مورد می‌رسد.

پس از ایران، ساکنان کشورهای هند، پاکستان، اتیوپی، موریتانی و سنگال به ترتیب بیشترین اختلالات اینترنتی در بازه یاد شده را تجربه کرده‌اند.

در ماه‌های گذشته مجموعه «آیودا» (IODA) که قطعی‌های اینترنت در جهان را تحلیل می‌کند، آمارهای مشابهی از وضعیت اختلالات اینترنت ایران را به‌ ویژه در شهر زاهدان ثبت کرده بود. با این حال بیشتر اختلالات اینترنتی یاد شده در استان بلوچستان و سیستان به دلایل مختلف، کمتر در رسانه‌های عمومی بازتاب می‌یابد.

در همین حال مقام‌های جمهوری اسلامی با انکار مداوم اختلالات عمدی ایجاد شده در دسترسی کاربران به اینترنت تلاش کرده‌اند گزارش نهادها و سازمان‌های مختلف را درباره این موضوعات فاقد اعتبار جلوه دهند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*