همزمان با تداوم جمعه‌های اعتراضی در زاهدان، چهار شهروند بلوچ که روز ۱۳دی۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند، تحت شکنجه شدید نیروهای امنیتی برای اعترافات اجباری قرار گرفته‌اند.

به گفته منابع اطلس زندان‌های ایران، یاسین کُبدانی، ١٩ ساله، فرزند غلام‌علی، بنیامین کوهکن، ۱۷ ساله و الیاس کوهکن، ١٩ ساله، هر دو فرزند حمیدرضا و‌ محمد درویش‌ نارویی، ١٩ ساله، فرزند عبدالرحمن، همگی اهل زاهدان، روز سه‌شنبه ۱۳دی، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به بازداشتگاه پلیس آگاهی زاهدان منتقل شدند. این چهار شهروند بلوچ تا روز ٧بهمن که از بازداشتگاه این نهاد به زندان زاهدان منتقل شدند، از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم بودند و امکان ملاقات با وکیل را نداشتند. در این مدت با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده‌هایشان، مسئولین قضایی و امنیتی این شهر از پاسخگویی به آنها امتناع کردند.

همزمان با بازداشت این شهروندان بلوچ، نیروهای امنیتی به خانه‌های آنها مراجعه کرده و ضمن تفتیش منازل، در مجموع شش خودروی این افراد و خانواده‌هایشان را ضبط کرده‌ و با خود بردند.

یک روز پس از بازداشت یاسین کُبدانی، بنیامین کوهکن، الیاس کوهکن و محمد درویش‌ نارویی نیز خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، فیلمی از اعترافات اجباری این بازداشت‌شدگان پخش کرد که در آن، بنیامین کوهکن و یاسین کُبدانی مجبور اعتراف علیه خود مبنی بر تیراندازی به خودروهای گشت انتظامی در زاهدان شدند.

به گفته منابع اطلس (https://ipa.united4iran.org/fa/) زندان (https://ipa.united4iran.org/fa/)‌ (https://ipa.united4iran.org/fa/)های (https://ipa.united4iran.org/fa/) ایران (https://ipa.united4iran.org/fa/)، بنیامین کُوهکن در بازداشتگاه پلیس آگاهی زاهدان به شدت تحت شکنجه بدنی و روحی قرار داشته و علاوه بر اتهام تیراندازی به خودروهای گشت انتظامی، اتهام یک فقره «قتل» را که در سال گذشته رخ داده نیز به او نسبت داده شده است. پرونده اتهام قتل منتسب شده به بنیامین کُوهکن به شعبه سه بازپرسی زاهدان ارسال شده است. در جلسه دادگاهی که مدتی پس از بازداشت بنیامین کُوهکن برگزار شده است نیز او به قاضی خبر داده که به شدت شکنجه شده ولی قاضی بدون توجه به اظهارات وی در جواب گفته است: «بمیری یا بمانی، این قتل را باید گردن بگیری.»

همچنین روز ١۵بهمن، مادر بنیامین و الیاس کوهکن امکان ملاقاتی کوتاه با فرزندان خود در زندان زاهدان یافته است. در این دیدار بنیامین به مادرش خبر داده است که طی دوره بازداشت به شدت مورد شکنجه بدنی و روحی قرار گرفته و با نشان دادن تاول‌های کف پاهای خود گفته که نیروهای امنیتی با شلنگ او را به شدت زده و آزار جنسی داده‌اند. او همچنین از دوبار بی‌هوش شدن خود به‌ دلیل شکنجه‌ها در بازداشتگاه خبر داده و گفته است که با آمبولانس به مرکز درمانی منتقل شده است.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس، بنیامین کوهکن روز ١۶بهمن١۴٠١ نیز به دلیل فشار شکنجه‌های شدید و آزارهای جنسی از سوی بازجویان، در کانون کودکان و نوجوانان زندان زاهدان با خوردن مایع دستشویی اقدام به خودکشی کرده است. این اقدام او باعث شده تا مسئولان زندان وی را به اداره آگاهی زاهدان منتقل کنند. تلفن‌های این کانون نیز پس از این حادثه توسط مسئولان زندان به مدت ۲۴ ساعت قطع شده است.

همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در مناطق مختلف ایران که پس از کشته شدن ژینا امینی آغاز شد، در سیستان‌وبلوچستان نیز اعتراضات گسترده‌ای در واکنش به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ رخ داد؛ اعتراضاتی که کماکان ادامه دارد. پس از هشتم مهر نیز که در پی شلیک مستقیم نیروهای امنیتی و نظامی به سوی مردم و کشتار نزدیک به یک‌صد تن از مردم به «جمعه خونین زاهدان» مشهور شد، شهروندان بلوچ تاکنون در هجده جمعه پیاپی به خیابان آمده و علیه جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، بسیج و سپاه پاسداران تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*