مولوی عبدالحمید: برای هیچ دولتی در دنیا شایسته نیست که ملتش را بزند و بکشد/ معترضان بلوچ به ناحق کشته شدند

به گزارش رسانک، امروز جمعه ۲٢ مهر ماه ١۴٠١، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی ،امام جمعه دزاپ (زاهدان) در خطبه‌های نماز با اشاره به اعتراضات سراسری در ایران، «ناکارآمدی سیاست‌های داخلی و خارجی» را از عوامل بروز نارضایتی‌ها در کشور برشمرد و از مسئولان ارشد کشور خواست، اقشار مختلف مردم را ببینند و صدای همۀ ملت را بشنوند.

مولوی عبدالحمید با اشاره به حادثه جمعه سیاه (٨ مهر ماه ١۴٠١) بلوچستان در دُزاپ (زاهدان) افزود: «در جمعه اسبق ظلم بسیار بزرگی در اینجا شد. من یقین دارم و سوگند یاد می‌کنم که الله از این ظلم ناراض شد؛ چراکه همه ما اینجا بودیم و دیدیم چه شد. کشتن این انسان‌های بی‌گناه نزد خداوند تبعات دارد. ما به مردم توصیه کردیم امنیت را حفظ کنند و از آن‌ها ممنونیم که این توصیه را رعایت کردند. ما همچنان صحبت می‌کنیم و این صحبت‌ها خیرخواهانه است ولی ما دیده‌ایم که آه مظلومان نابودگر است. بر این مردم ظلم شد و خدا شاهد است که به ناحق کشته شدند.»

امام جمعه دزاپ اظهار داشت: “در کشور ما تنوع ملی و مذهبی زیادی وجود دارد و آدم‌هایی با گرایش‌های مختلف در اینجا زندگی می‌کنند. این تنوع را باید پذیرفت. همه ادیان، مذاهب و اقوام باید مورد احترام باشند و این حاکمیت‌ است که باید به همه آن‌ها آزادی بدهد.”

وی در مورد ستمی که به دراويش شده، گفت : مسئولان حکومتی نگویند فلانی درویش است و نباید آزادی داشته باشد. در کشورمان دیده‌ایم که چه بر سر دراویش آمد. حتی اگر عقیده دراویش غلط باشد، خودشان باید جواب خدا را بدهند. ما چکار به آن‌ها داریم؟ اینطور نباشد که آزادی بیان را بگیرند و تا کسی حرفی زد، تماس بگیرند و تهدید کنند.

مولوی عبدالحمید اضافه کرد: در کشور ما دین‌دار و بی‌دین، همه ملت ایران هستند. ای کاش مسئولان ما افرادی بی‌غرض بودند و حرف‌های طیف‌های مختلف را می‌شنیدند و همۀ ملت را می‌دیدند. این نکته بسیار مهم است که صحبت تمام معترضان شنیده شود.

مولوی عبدالحمید با اشاره به خشونت‌ها علیه معترضان گفت: «اعتقاد من بر این است که نباید با معترضان با خشونت برخورد شود. نباید کسی را که اعتراض می‌کند، دشمن دانست. برای هیچ دولتی در دنیا شایسته نیست که ملتش را کتک بزند و بکشد. اگر حکومتی مردم را از دست داد، چه کسی حامی‌اش می‌شود؟ اگر قدرتی در دست بنده بود، حتما با مردم کنار می‌آمدم.»

وی در پایان اظهار داشت:‌ «ما امیدواریم آنچه در کشور ما پیش آمده، مایه خیر برای کشور باشد. عموم مردم خواهان تغییرات در کشور هستند و مسئولان این را باید بدانند. آنان که در رأس قدرت هستند، صدای ملت را بشنوند و به خواسته آن‌ها تن دهند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*