بیانیه جمعی از اساتيد، دانشگاهیان و فرهنگیان استان بلوچستان و سیستان در مورد جمعه سیاه بلوچستان 

به گزارش رسانک، روز پنجشنبه ٢١ مهر ماه ١۴٠١، جمعی از اساتید، دانشگاهیان و فرهنگیان استان بلوچستان و سیستان طی جلسه‌ای که در مسجد جامع مکی دزاپ (زاهدان) و با حضور مولوی عبدالحمید و شماری از اساتید برجستۀ دارالعلوم دزاپ برگزار شد، پس از بررسی ابعاد جنایت جمعه سیاه بلوچستان (٨ مهر ماه ١۴٠١) بیانیه‌ای صادر کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

“بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

با کمال تاسف در روز جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ اعتراض مسالمت‌آمیز جمعی از مردم زاهدان در ارتباط با برخی وقایع اسف‌بار در سطح استان و کشور با بی‌رحمی تمام به خاک و خون کشیده شد و قریب به ۱۰۰ نفر از مردم عادی اعم از کودک و سالمند کشته و عده کثیری زخمی شدند.

در انعکاس این واقعه، متاسفانه صدا و سیما و رسانه‌های رسمی آن را به «حملۀ ده‌ها تروریست و تجزیه‌طلب به کلانتری‌ها» منتسب کردند. این در حالی است که همۀ شواهد و مستندات موجود و نیز مشخصات کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه نشان می‌دهد چنین چیزی به هیچ‌وجه واقعیت ندارد.

ما به عنوان جمعی از اساتید، دانشگاهیان و فرهنگیان بلوچستان ضمن عرض تسلیت به عموم مردم ایران و علی‌الخصوص خانواده‌های داغدیده، این جنایت هولناک را به شدت محکوم می‌نماییم و موارد زیر را متذکر می‌شویم:

1ـ تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب مستقل و بی‌طرف برای بررسی دقیق حادثه

2ـ شناسایی معرفی و محاکمه آمرین و عاملین کشتار بی‌رحمانه در یک دادگاه علنی

3ـ عزل استاندار در مقام رئیس شورای تامین استان، فرمانده نیروی انتظامی استان و سایر دست‌اندرکاران مربوطه

4ـ جبران تمامی خسارات جانی و مالی مردم

5ـ آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمامی بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر

6ـ از عموم نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی ایران عزیز انتظار می‌رود برای جلوگیری از تکرار چنین جنایاتی در کشور اعلام موضع نمایند

7ـ مسئولان کشوری فضای مناسبی برای بیان اعتراضات مسالمت‌آمیز فراهم نمایند.و در پایان از عموم هموطنان و به‌ویژه مردم شریف استان بلوچستان و سیستان و علی‌الخصوص آسیب‌دیدگان این حادثه انتظار می‌رود اعتراضات و مطالبات خود را بصورت مسالمت‌آمیز و مدنی پیگیری نمایند.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*