مولوی عبدالحمید ضمن محکوم کردن کشتار جمعه سیاه، آن را “جنایت” خواند

به گزارش رسانک، امروز جمعه ١۵ مهر ماه ١۴٠١، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی ،امام جمعه شهر دُزاپ (زاهدان)، در مراسم نماز جمعه زاهدان، با محکومیت شدید «جنایت جمعه سیاه دزاپ»، خواستار «رسیدگی بی‌طرفانه و منصفانه» این حادثه و «مجازات شرعی و قانونی» تمام عاملان این حادثۀ خونین از سوی مسئولان ارشد کشور شد.

مولوی عبدالحمید در این مراسم که با حضور پرشور و بی‌سابقۀ مردم برگزار شد، ابتدا به اتفاقات جمعه سیاه (٨ مهر ماه ١۴٠١) اشاره کرد و گفت: جمعۀ گذشته که مردم برای ادای نماز آمادگی کردند و به مصلا آمدند، هیچ‌کسی گمان نمی‌کرد و اطلاع نداشت که قرار است چه اتفاقی رخ بدهد. مراسم نماز جمعه با آرامش برگزار شد و نمازگزاران داخل مصلا مشغول نماز سنت و نفل شدند و تعداد بسیار معدودی از جوانان به سمت کلانتری نزدیک مصلا رفتند و سنگ پرتاب کردند، اما علاوه بر این جوانان، هم به داخل محوطۀ مصلا و هم به سمت مردمی که در حال خروج از مصلا بوده‌ و به سمت منازل‌شان در حال حرکت بوده‌اند گلوله شلیک شده است.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: در این حادثه بسیاری از مردم شهید و زخمی شدند. موضوعی که سبب نگرانی شده این است که اکثریت شهدا و مجروحان این حادثه از قسمت سر و سینه مورد هدف قرار گرفته‌اند، درحالی‌که این بر خلاف عرف و قوانین دنیاست و معمولا در ایران و سایر نقاط دنیا در اعتراضات از گاز اشک‌آور و دیگر راه‌ها استفاده می‌کنند و اگر در حالت اضطرای نیاز به تیراندازی بشود به قسمت‌های پایین بدن و پاها تیراندازی می‌شود. بنده در تعجبم آیا کسانی که این مردم را مورد هدف قرار دادند واقعاً ایرانی و هم‌وطن بوده‌اند؟

خطیب جمعه دزاپ حادثۀ خونین جمعه را «جنایت» توصیف کرده، آن را به شدت محکوم کرد و گفت: ما این جنایت را با شدت تمام محکوم می‌کنیم و خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم. ما فقط به این قانع نیستیم که جان‌باختگان را «شهید» اعلام کنند، خواستۀ علما، ریش‌سفیدان، معتمدین و عموم مردم که سبب تسلی جامعه می‌شود آن است که مسئولان ارشد کشوری ضمن اینکه این جنایت را محکوم کنند، واقعیت اتفاقی که در این حادثه رخ داده است را نیز به‌صورت بی‌طرفانه و دقیق بررسی کنند که این مردم به چه جرمی این‌طور مظلومانه کشته شدند.

امام جمعه دزاپ در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از همۀ مردم شریف ایران از قومیت‌های مختلف و مردم سایر کشورها که با مردمِ ما ابراز همدردی کردند و همچنین از رسانه‌هایی که جنایت دزاپ را بی‌طرفانه و صادقانه انعکاس دادند تشکر می‌کنیم. اما از رسانۀ استانی و صداوسیما به شدت گلایه‌مندیم. واقعا حیف است که ما این رسانه را «ملی» بگوییم.

مولوی عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان جمهوری اسلامی را به «اجرای عدالت» تاکید کرد و گفت: حکومتداری و کشورداری فقط با عدالت امکان‌پذیر است. ظلم پایدار نیست و رفتنی‌ست و پایه‌ها را تخریب می‌کند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*