مولوی عبدالحمید ضمن محکومیت شدیداللحن جنایت “جمعه سیاه” در دُزاپ، دلیل آن را بی تدبیری نیروهای نظامی دانست/ تأیید خبر کشته شدن دستکم یک زن در پی تیراندازی نیروهای نظامی 

به گزارش رسانک، روز شنبه ٩ مهر ماه ١۴٠١، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی ،امام جمعه شهر دُزاپ (زاهدان) ضمن محکومیت شدید اللحن کشتار مردم توسط نیروهای امنیتی و نظامی در ۸ مهر ماه ١۴٠١، دلیل آن را بی تدبیری نیروهای نظامی عنوان کرد. 

وی بر لزوم «محاکمه و مجازات کسانی که مردم را به ناحق کشته‌اند» تاکید کرد.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: نماز جمعه با آرامش بسیار برگزار شد و دقایقی بعد از ادای نماز که نمازگزاران طبق معمول برای ادای نمازهای سنت و نفل در مصلا می‌مانند، صدای تیراندازی شنیده شد. بعدا مشخص شد که تعداد معدودی از جوانان کم‌ سن‌ و سال بعد از ادای نماز مقابل کلانتری که نزدیک مصلا واقع شده تجمع کرده و شعار داده اند.

مولوی عبدالحمید در ادامه به تیراندازی مأموران به سمت مردم و نمازگزاران اشاره کرده و گفت: طبق گزارش‌هایی که به ما رسیده نیروهای یگان ویژه‌ که ظاهرا از قبل در کلانتری مذکور مستقر شده بودند، اقدام به شلیک گلوله جنگی به سمت مردم می‌کنند و در این بین نه‌تنها به سمت جوانانی که در مقابل کلانتری تجمع کرده بودند، بلکه از روی ساختمان کلانتری به داخل محوطه مصلا و به سمت کسانی که در حال ادای نماز بوده‌اند شلیک می‌کنند و در قسمت مردان و زنان گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند، به‌طوری‌که یکی از زنان نمازگزار نیز به شهادت می‌رسد. در ادامه افراد مسلح لباس شخصی که روی پشت‌بام منازل مستقر شده بودند نیز به سمت مردمی که در حال بازگشت به منازل خود بوده‌اند تیراندازی می‌کنند و نکتۀ قابل توجه اینکه اکثر این تیرها به سر و قلب نمازگزاران شلیک شده است که معلوم می‌شود این کار توسط تک‌تیراندازها انجام شده است.

مولوی عبدالحمید اتفاق روز جمعه در دزاپ را «فاجعه» توصیف کرده و گفت: متاسفانه فاجعه‌ای در این روز رخ داد و ظلم بزرگی صورت گرفت که در نوع خودش بی‌سابقه است. در این حادثه به سمت افراد بی‌سلاح و بی‌دفاع تیراندازی شد.

مدیر دارالعلوم دزاپ در ادامه از «بی‌تدبیری مأمورین انتظامی» انتقاد کرده و گفت: چرا نیروی انتظامی از امکاناتی از قبیل: گاز اشک‌آور، تیرهای پلاستیکی و… برای متفرق‌کردن مردم استفاده نکرد و سبب وقوع این فاجعه شد؟! برخی تلاش می‌کنند با تغییر صحنه و موضوع، اشتباه خودشان را به گردن افرادی دیگر بیندازند، درحالی‌که بی‌تدبیری نیروی انتظامی در این حادثه واضح و آشکار است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*