بلوچ در خواب و دهمرده ها و شهریاری ها بیدار!!!

ای بلوچ اگر میخواهی به عاقبت تقسیم بلوچستان پی ببری به تقسیمات حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی نگاهی بینداز تا برایت درس عبرتی شود.

 زمانی که فرصت طلب ها از خواب بلوچ استفاده کرده و حوزه های انتخابیه را به دلخواه خودشان چیده اند نتیجه اش این شده که در استانی که بیش از نود و پنج درصد آن شهرها و روستاهای بلوچ نشین هستند تعداد نمایندگان بلوچ و غیربلوچ برابر است.

دُزاپ (زاهدان) که قلب بلوچستان است بلوچ نماینده ای ندارد و منطقه سیستان که پیشانی بلوچستان است، بلوچ حتی اسمی هم ندارد نماینده که پیشکش.

حوزه ی گسترده چهبار، گِه (نیکشهر)، کُنرَک و زرآباد یک نماینده مجلس دارند. پهره (ایرانشهر) ، سرباز، پَنوچ و لاشار هم یک نماینده دارند. در عوض حوزه‌های کوچکتری مثل نصرآباد (زابل) و دُزاپ را دو نماینده اختصاص داده اند تا همیشه حداقل یک غیر بلوچ در رأس باشد و اخیرا که با رد صلاحیت ها هر دو غیر بلوچ هستند.

جالب تر اینجاست که نصرت آباد و میرجاوه را که به دُزاپ چسبیده اند با حوزه واش (خاش) ادغام کردند تا دزاپ فقط رأی شهر حساب بشه که رأی غیر بلوچ اش بیشتر بشود.

اگر بلوچ بیدار بود و در مقابل این جنایت های تاریخی اعتراض میکرد امروز فرزندانش در دُزاپ و شمال بلوچستان (منطقه سیستان) بی نماینده نبودند و شهر و مُلک اجدادیشان مصادره نمیشد.

یکی از اهداف شوم تقسیم بلوچستان در همین موضوع قرار دارد که تابحال حوزه های وسیع بلوچستان را یک نماینده بیشتر نداده اند و در این مدت ها مشغول کوچاندن غیربلوچها در این شهرها بودند تا سر فرصت تقسیمات دلخواه خودشان را انجام بدهند و دو نماینده به هر حوزه اختصاص دهند.

ابتدا این دو نماینده را یکی بلوچ و دیگری غیر بلوچ انتصاب می کنند تا بلوچها زیاد حساس نباشند اما پس از گذشت چندین دوره همان یک بلوچ را هم مثل دزاپ و نصرآباد حذف میکنند و اینگونه دهمرده ها و شهریاری ها به حاکمیت مطلق بلوچستان میرسند.

بیداری و هوشیاری مردم، فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان بلوچستان و سیستان از شمال تا جنوب از ملزومات مهمی است که فریب طرح هایی همچون تقسيم بلوچستان را نخورند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*