امام جمعه نصرآباد (زابل): مردم استان هرگز راضی به تقسیم بلوچستان نیستند

به گزارش رسانک، روز گذشته ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۰، امام‌ جمعه شهرستان نصرآباد اظهارات برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر تقسیم استان بلوچستان و سیستان را نگران‌کننده دانست و بر رفع مشکلات مردم، مدیریت بهتر و اختصاص بودجه بیشتر برای استان تأکید کرد.

مولوی حافظ عبدالرشید شه‌بخش در مسجد جامع خاتم‌الأنبیای شهر نصرآباد اظهار کرد: متاسفانه بعضی از افراد و نمایندگان مجلس مسائلی را مطرح می‌کنند که مردم استان، مخصوصا اهل سنت را پریشان کرده است. این افراد با آرای همین مردم به جایگاهی رسیده‌اند و اکنون این چنین احسان مردم را پاسخ می‌دهند.

وی ادامه داد: عده‌ای با این استدلال که استان بلوچستان و سیستان وسیع است، می‌گویند استان باید تقسیم شود. دولتمردان در سال‌های قبل نام استان را که در ابتدا «بلوچستان‌ و سیستان» بوده، تغییر دادند. قبل از آن استان ما را کوچک کردند و بخش‌هایی از آن را به استان‌های کرمان و هرمزگان اضافه کردند. اکنون برخی می‌خواهند همین استان را کوچک‌تر کنند و برخی هم نام «بلوچستان» را حذف می‌کنند.

امام‌جمعه نصرآباد تصریح کرد: امروزه ما مشاهده می‌کنیم مردم ما فقیرترین و مستضعف‌ترین افراد استان هستند و با انواع بی‌عدالتی‌ها و ستم‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ما به هیچ عنوان راضی نیستیم و نمی‌پذیریم که استان ما تقسیم شود. بیشتر مردم استان، مخصوصا اهل سنت سیستان هرگز راضی به تقسیم استان نیستند.

مولوی عبدالرشید با توجه به عوامل محرومیت استان ابراز داشت: اگر تقسیم استان به خاطر محرومیت است، باید گفت علت اصلی این حجم از محرومیت عملکرد ضعیف و سوء مدیریت استانداران قبلی است که سبب شده بلوچستان و سیستان از تمام مناطق کشور محروم‌تر باشد.

مولوی عبدالرشید در ادامه از نماینده‌ای که طرح تقسیم را مجددا مطرح نموده (حبیب الله دهمرده)، پرسید: شما که استاندار و مسئول بودید و اختیارات داشتید، برای رفع محرومیت‌ها و رسیدگی به مظلومیت‌ها چه اقدامی انجام دادید؟! اگر دولت و مجلس می‌دانند که استان محروم مانده، چرا با تخصیص دو یا سه برابر بودجه معمول، برای رفع محرومیت‌ها تلاش نمی‌کنند؟

مدیر حوزه علمیه بدرالعلوم نصرآباد افزود: مردم ما نمی‌خواهند از اقوام و خویشاوندانشان جدا شوند و برای رفت‌ و آمد محدودیت یا مشکل داشته باشند.

 همه اقوام و طوایف نصرآباد در دزاپ، واش و شهرهای دیگر خویش‌ و قوم دارند. از نظر مسائل مذهبی هم مشاهده می‌کنیم که بیخ گوشمان در استانی دیگر برادران اهل سنت ما حتی اجازه ندارند یک اذان را در بلندگوی مسجد بگویند؛ سایر مسائل مذهبی و محدودیت‌های غیرقانونی بماند.

وی طرح تقسیم استان را «ظلم مضاعف» بر مردم دانست و گفت: آیا به این بهانه میخواهید ظلم بیشتری بر مردم بشود؟ ما به هیچ عنوان این طرح را نخواهیم پذیرفت. ما از رهبری و دولتمردان می‌خواهیم که در آینده اجازه ندهند افرادی با مطرح کردن چنین مسائلی اذهان مردم استان را مکدر کنند و باعث نگرانی مردم بشوند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*