تقسيم و جدايی

بلو چستان در گذشته تقسيم و جدايي را تجربه كرده است. تقسيمي كه هميشه هدفدار بوده است. تقسيمي كه روزي بخاطر اهداف استعماري در مرزبندي كشور ها صورت گرفته و گاهي هم به اهداف سياسي ديگر.

از تقسيم و مرزبندي استعمار انگليس بین ایران و هند در زمان تسلط انگليس بر شبه قاره و تقسيم بلوچستان بين سه كشور ايران، پاكستان و افغانستان تا تقسيم و جدايي كه در بلوچستان ايران بوجود امد و بخش هايي از بلوچستان جدا و به استان هاي فعلي خراسان جنوبي، كرمان و هرمزگان صورت گرفت.

 تقسيم و جدايي كه شايد به هدف توسعه و پيشرفت بود، ولي هنوز محرومترين نقاط اين استان ها همين مناطق هستند و تنها تغييري كه صورت گرفته تغيير *فرهنگي، مذهبي و هويتي* در مناطق جدا شده است. 

اين تقسيم هنوز هم ادامه دارد و هر از چندگاهي بحث داغ مخالفان و موافقان تقسيم مي شود. موافقان و مخالفاني كه براي خود دلايل منطقي هم دارند. اين بحث ها متاسفانه بخاطر عدم تمايل رسانه ملي و مسولان استاني براي نشاندن مخالفان و موافقان دور يك ميز گرد، بيشتر در شبكه هاي اجتماعي و فضاي مجازي است. 

حال طرح تقسيم استان به چهار استان كليد خورده و به در حال رفتن به صحن مجلس است و نمايندگان استان هم مانند مردم شايد بر سر اين تقسيم و چگونگي ان دچار اختلاف باشند و بعضي موافق و بعضي هم مخالف باشند. 

واقعيت شايد اين باشد كه روزي موافقان تقسيم، قدرت شان بر مخالفان بچربد و باز بلوچستان غربي در ايران تقسيم شود، تقسيمي كه باز هم موجب توسعه و پيشرفت نشود و به تغييرات هويتي بيشتر منجر شود. 

كريم بخش كردي تمنداني

١١ آبان ١٤٠٠

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*